Forunderligt nok så går mange mj'ere meget op i de store strækningslokomotiver, mens man ligesom overser de små slidere på stationernes rangerområde. Og det er egentlig synd, for på en hver større station bør der være mindst 1 rangerlokomotiv til at klare opgaverne med at oprangere togstammerne til de store strækningslokomotiver samt flytte godsvognene til varehusene mv. En af disse små slidere var rangermaskinen litra F, som i en periode af lidt over 50 år (1898 - 1949) blev fremstillet i ikke mindre end knap 130 stk. ! Altså en meget udbredt lokomotivtype, som man desværre kun ser alt for sjældent samt i et alt for lille antal på danske anlæg. Med modellen af damplokomotivet DSB litra F - som Tikøb Hobby bragte på markedet i oktober måned - har jævnstrømsfolket endelig fået mulighed for at anskaffe sig en meget vellykket rangermaskine til en fornuftig pris. DSB litra F451 fra Tikøb Hobby. Fra tid til anden har jeg modtaget modeltog via min pakkelem, men der er altså noget specielt ved damplokomotiver, og jeg har vist aldrig tidligere stået med et så 'fåret udtryk', som da jeg åbnede æsken med modellen af DSB litra F 451 fra Tikøb Hobby "Hold da op, hvor var den bare flot med de mange lækre detaljer". Dagen efter havde jeg et par mj-venner på besøg, og der faldt mange rosende ord om modellen. Noget af de mildeste var: "For pokker, hvor er den dog lækker". Jeg fik rigget en prøvebane af Profi-skinner fra Fleischmann sammen, og denne blev benyttet til test af modellen. Lad mig med det samme afsløre, at modellen kørte som en drøm.
*) Målingerne er foretaget med en HSV-transformator (laveste spænding på denne er knap 4V) samt en målevogn på 75 gram. I lang tid har Kim Møller fra Tikøb Hobby arbejdet på at fremstille en 100% korrekt overdel til en F-maskine med stor dome passende til en "Tigerli" fra Liliput eller en "T3" fra Fleischmann. Og med den flotte overdel i resin med løsdele i hvidmetal og plast må Kim's arbejde siges at være lykkedes til fulde. Da overdelen var færdigudviklet opstod der imidlertid et kedeligt og meget uventet problem - det var ikke muligt at skaffe modeller af hverken "Tigerli" eller "T3". Gode råd var dyre ! Takket være en utrolig ihærdig indsats samt ikke mindst meget store overtalelsesevner hos den danske importør SVEVA, ja så lykkedes det faktisk at formå Bachmann til at køre et helt specielt produktionsrun af den ellers udgåede "Tigerli" og 'klemme' dette run ind i det ellers meget tætpakkede program af modeller fra denne store producent - sådan, og stor tak til importøren, da danske mj'ere ellers næppe havde fået mulighed for at erhverve denne flotte model i et større antal ! Og en flot model er det blevet til, nyd bare detaljerne på disse billeder:
Jo, lækre detaljer er der nok af på modellen, og med en underdel fra Liliput er der samtidig også tale om en meget velkørende model.
Litra F fra Tikøb Hobby/Liliput kan købes som køreklar færdigmodel lige til at sætte i drift på anlægget. For modelbyggere føres modellen også som byggesæt med en umalet overdel samt løsdele og transfer. En køreklar "Tigerli" underdel føres også som 'løsdel'. Den aktuelle model er udgaven med lav kulkasse. Hvis der skulle være interesse herfor, så kan en "Frichs" udgave med cylinderpuffer og høj kulkasse også komme på tale som model. Tak til Tikøb Hobby samt den danske importør af Liliput for at have fået stillet en model til rådighed til aftestning. Man kan altid diskutere prisen på en model, men på en lille serie danske lokomotiver vil denne nu altid (grundet det lille oplag) være væsentlig højere, end prisen for en industrimodel i et oplag fra 10 - 100.000 stk. fra de store producenter. Skal jeg sammenligne modellen fra Tikøb Hobby med de DC-udgaver, som tidligere har været på markedet i meget små oplag fra Småserie-producenter tilbage i 1980'erne (færdigmodel til ca. kr. 3.000 fra Felix Models) samt i slutningen af 1990'erne (byggesæt til ca. kr. 3.000 fra F-maskingruppen eller OKT Modelimport), ja så hører den netop udsendte model til i en betalingsvenlig prisklasse. Kim Møller fra Tikøb Hobby har tidligere fremstillet overdele til en F-maskine i resin og beregnet til at klipse på begynderlokomotivet 3029 fra Märklin. Overdelene var IKKE korrekte, men i en optisk korrekt udførelse. Jeg har igennem årene set flere udgaver af "en model" af litra F i str. H0, men de fleste af disse var modificerede 3029 overdele fra Märklin - ofte ganske pænt udført, men som regel laaangt fra forbilledet og særlig korrekte har disse modeller altså aldrig været. De første af disse modeller kom helt tilbage i begyndelsen af 1980'erne, og de er igennem årene med jævne mellemrum dukket op som Forretnings-modeller (dvs. overdelen var modificeret af/i en enkelte forretning). Langt de fleste har været til AC, og disse har haft begynderlokomotivet 3029 fra Märklin - med det forenklede gangtøj - som basismodel. Her ses nogle eksempler på disse modeller:
Informationer om forbilledet ? Hvis du vil vide mere om litra F 451 i 1:1, så besøg www.jernbanen.dk og vælg "DSB", "Damplokomotiver" derefter "F II", og du vil kunne finde oplysninger om de enkelte lokomotiver. I LOKOMOTIVET nr. 54 frra november 1998 har Torben Andersen en større artikel om DSB litra F. Artiklen er illustreret med utrolig mange billeder af litra F samt diverse tabeller, og den er "GUF" for mj'ere som vil videre mere om forbillederne. |
|
Til topwww.DANSKmodel.dk |