Del IIFlere af billederne i denne lille beretning vil være KLIKbare. I pakkehallen foregik der flere aktiviteter. HELJAN har på nogle udstillinger vist et stort udstillingsanlæg. Dette anlæg er så genialt konstrueret, at det kan skilles i nogle dioramaagtige sektioner. På disse sektioner kørte dagen igennem diverse trækkraft fra HELJAN. Sporplanerne på de 5 anlæg er tegnet af Flemming Ormstrup (SVJMJK Ølgod) og SVJMJK byggede det grundlæggende på anlægget, landskab og skinner, el og styring. HELJAN/Flemming Søeborg stod for bygningerne, dekorering mv. Som nævnt var der flere aktiviteter i pakkehallen. HELJAN havde fået ryddet op og fundet div. byggesæt, vareprøver, vogne med små mangler mv. frem fra gemmerne og solgte disse til en meget human pris - så human så flere efter sigende havde svært ved at få nok af de gode tilbud :-< HELJAN havde også en hollandsk auktion og modellerne som man kunne byde på var en MY'er i spor 0 samt en Containerterminal. My'eren gik for kr. 3.500 og Containerterminalen gik for kr. 2.500. Så der har været glade ansigter hos de 2 vindere. Da HELJAN ikke selv ville sælge sine produkter ved dette arrangement, så havde man indbudt 5 - 6 forhandlere til at komme og sælge HELJAN-produkter til de besøgende mj'ere. Kun en enkelt havde taget imod tilbuddet, og kunderne flokkedes omkring hans bod og benyttede sig af dagens tilbud. Så denne forhandler havde vist et ganske glimrende salg af rullende materiel fra HELJAN. Der var også åbent ind til det store lager med færdigvarer, så der tøffede jeg lidt rundt og så på de mange kasser. Der var paller med bl.a. litra MY i spor 0, Containerterminaler og diverse byggesæt klar til afsendelse. Desuden færdige undervogne i kassevis til bl.a. NSB Di3 og DSB MX for blot at nævne indholdet af nogle få af de mange kasser. Selv syntes jeg at lageret var ganske pænt fyldt op, men jeg fik at vide, at det nærmest var tomt ! Hvis jeg kom igen om ca. 2 måneder, ja så ville der være kasser fra gulv til loft over det hele - det må være starten på den engelske modelbanesæson / julehandel. Nå, men et ganske spændende sted at tøffe rundt. Til forskel fra tidligere besøg hos HELJAN - hvor vi blev guidet rundt - så kunne man denne gang bevæge sig rundt helt alene på stort set hele virksomheden. Om dette var en fordel eller ulempe for 1. gangs besøgende, skal jeg lade være usagt, men skønt mange af medarbejderne var mødt op på denne dag, så havde man ikke personale nok til guidede ture. Og alligevel, så havde man lagt en rute igennem virksomheden. Der var opsat 10 skilte med en kort tekst, om hvad der foregik i det aktuelle rum. Hvis man fulgte disse i rækkefølge, så blev det til en gennemgang fra tegningsstadiet til færdigvarelageret. Stop nr. 10 på ruten var i kantinen, og her kunne man nyde et par grillede pølser med kartoffelsalat, div. vand, øl, kaffe og the på husets regning. Team Nannestad havde virkelig lagt sig i selen for at fejre dagen, og man blev meget overrasket samt rørt over den overvældende interesse for virksom-heden. Man havde været meget usikker på besøgstallet og havde vel gættet på at ca. 150 mj'ere med familie ville dukke op på dagen. Det kom der også plus lidt til. Selv mødte jeg en masse kendte ansigter blandt de besøgende, men der var trods alt langt flere ukendte ansigter imellem. Da jeg selv forlod Søndersø, så havde der været 333 besøgende, og tallet nåede op på knap 400 besøgende inden dagen var omme - et ganske flot resultat. I dagene op til arrangementet havde der været nogen debat om litra AC og AV som pludselig var forsvundet fra produktionsplanerne. Jeg vil rose HELJAN for at have handlet utroligt hurtigt på denne debat / kritik, og man havde besluttet sig for at sætte den ene af de to vogntyper i produktion. Men hvilken type det skulle være ville man lade mj'erne om at bestemme. Så til dagen havde man fremstillet en stemme- / ønskeseddel. For de mj'ere som ikke var i Søndersø den lørdag, så er der her muligheden for at printet en PDF-fil ud og skrive hvilken type samt antallet af vogne man kunne tænke sig. Send den udfyldte seddel til HELJAN eller en mail inden den 1. oktober. Der blev afleveret mange sedler i lørdags og inkl. de mange tilsendte e-mails til firmaet i den seneste tid, så er man så småt ved at få et fingerpeg. Selv gætter jeg på litra AV som pga. et forventet stort salg hurtigt vil blive efterfulgt af litra AC - men lad os nu se. Jan Nannestad havde til dagen skrevet lidt om HELJANs historie, og hvis du ikke fik fat i denne, så kan du ved at klikke på billedet åbne en PDF-fil med historien. Her på mj-blog kan du finde Occam's beretning fra dagen inkl. en masse billeder. Efter nogle herlige timer i Søndersø kørte jeg sammen med mine venner ned til en god samlerven på sydfyn. I bilen havde jeg 2 kasser med nostalgiske modeller fra HELJANs allerførste tid som mj-producent. Jeg havde brugt disse modeller til bogen "HELJAN, 1957 - 2007, 50 år med modelhus" og skulle nu returnere de lånte modeller. Her blev det til mange timers snak om bl.a. HELJAN afbrudt af en skøn gang grillmad. Klokken var mange inden bilen blev startet og kursen sat mod broen og hovedstaden. Men hvad betyder det, når man er sammen med gode mj-venner ;o) Klik HER for at se smagsprøver fra bogen. Har de tidligste modeller samt historien om HELJAN din interesse, så skulle det være muligt at se / købe bogen følgende steder: Danmarks Jernbanemuseum Taastrup Togkælder TOG & TEKNO TOG-DILLEN |
|
Til topwww.DANSKmodel.dk |