Danske produktioner af modeller igennem årene.

Opdateret d. 30.11.2012




Vi skal langt tilbage i tiden for at finde den første danske produktion af 'modeltog'.
Allerede så tidligt som i 1890'erne kendes der til serieproduktion af modeller i Danmark.

I perioden fra ca. 1895 til 1914 fremstillede den kendte emaljefabrik "Glud & Marstrand" en hel del legetøj i blik bl.a. også et par lokomotiver samt nogle vogne.

Glud & Marstrand. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum
Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum i forbindelselse med udstillingen "danske legetøjstog - fra legetøj til model" i 1994.
LEGO. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum

LEGO. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum

LEGO. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum
Her ses nogle af de mange modeller fra LEGO igennem årene. Billederne er taget af Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum i forbindelselse med udstillingen "danske legetøjstog - fra legetøj til model" i 1994.

Der kendes ikke meget til produktionerne igennem 1920'erne, men der har formentlig været en del mere 'lokalt prægede' produktioner af modeller i træ.

Vi skal frem til 1935, hvor LEGO sendte sin første serie trætog på markedet. Fra dette år og indtil 1960 fremstillede man en del togserier i træ.

Efter en pause på et par år sendte LEGO i 1966 den første togserie udført i plastik - baseret på det kendte byggeklodsprincip - på markedet.

Fra 1930'erne kendes også modellerne af lokomotiver og færger fra "Dansk Legetøjsfabrik" (fremstillet af fangerne i de københavnske fængsler).

Fra denne periode stammer også serien af stilrene tog og tilbehør udført af designeren Kay Bojesen (ham med den berømte lille abe).
Nogle helt fantastiske modeller og fornemme eksempler på dansk kunstindustri.

Modellerne er udført i flere størrelser og findes i såvel 'rå' som i malet tilstand. Et imponerende stykke legetøj er det store røde 3-vogns lyntog.

Dansk Legtøjsfabrik. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum
Færge med leje og lyntog fra Dansk Legetæjsfabrik.
Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum i forbindelselse med udstillingen "danske legetøjstog - fra legetøj til model" i 1994.

Kay Bojesen. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum
Eksempler på de flotte modeller designet af Kay Bojesen.
Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum i forbindelselse med udstillingen "danske legetøjstog - fra legetøj til model" i 1994.
PILOT. Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum
Nogle af de mange modeller fra "PILOT".
Foto: Museumsinspektør Jørgen Larsen, Danmarks Jernbanemuseum i forbindelselse med udstillingen "danske legetøjstog - fra legetøj til model" i 1994.

En lukket godsvogn fra "Hornby", Billedet er fra bogen "TOY Trains".

I 1935 kommer der en meget omfattende togserie i bly fra "PILOT". Serien består af adskillige lokomotiver, motorvogne, S-tog, personvogne, godsvogne, skinner, sporskift mv.
Alt er udført i bly i en størrelse meget tæt på den senere str. N.

Fra udlandet finder vi i 1930'erne en serie DSB modeller i litograferet blik i spor 0 fra den engelske producent "Hornby".
Dette firma fremstillede i disse år en del modeller til det europæiske marked, og altså også et par danske.

I midten af 1940'erne påbegyndes den første danske produktion af modeltog i str. H0 under navnet "DSB 1:87 SPOR 00". Efter nogle år bliver produktionen videreført under navnet "BODAN". Fra slutningen af dette årti kendes navne som "EGC", "GAME", "MICH" og "Long" i str. H0.

Stort set samtid med produktionen af modellerne i str. H0 kom der også gang i en dansk produktion af modeller i spor 0 (som vel nok var tidens mest udbredte størrelse). Navnene på disse produktioner er "Knud P. toget" (sidenhen "Pionér-Expressen"), "CEPAS" og "Wittrock".

Mange af modellerne fra denne periode er - pga. manglen på materialer lige efter krigen - overvejende udført i træ.

Litra S 710 (?) fra 'DSB 1:87 SPOR 00'


Tegning til samlesættet af litra S 710
Denne tegning fulgte med til samlesættet af litra S710.

I LEGETØJS-TIDENDE i 1946 kunne man se det omfangsrige sortiment fra W.O.TOGET
En annonce fra 1946 for "W.O.TOGET".

I perioden lige efter krigen var der også en stor produktion af togserier i træ.

Navne som "BOMI", "D.S.B. Model Jernbane i Størrelse 1:100", "Hanse", "MODELTRAFIK" samt "W.O.TOGET" hører vel i dag til de mest kendte.

Hs 368 fra 'D.S.B. Model Jernbane i Størrelse 1:100'

Fra dette tidspunkt og indtil omkring 1960 myldredede det med producenter af tilbehør til modeltog.

Navne som "BP", "DMT", "Elmborg", "Faru", "FJ", "FM", "Greve", "H.O. system", "HELJAN", "HSV", "IDM", "PILOT", "Reisler", "Remo", "SØLCO", "TE-DA", "Thuris" - blot nogle få af tidens mange producenter af tilbehør - er vel ikke helt glemt i dag.

I 1950'erne kom der ikke 'rigtig' nogle nye producenter til. "EGC" producerede nu også byggesæt til spor 0, "Long" begyndte at producere rullende materiel, "Wittrock" kom med et skubbelyntog i str. H0, og "SHI" kom 'gammel vin på nye flasker' og solgte modeller fra "MODELTRAFIK" i en ny og farvestrålende emballage.

Interessen for modeltog var utrolig stor i disse år, og der blev holdt utallige hobby- og modelbaneudstillinger landet over.

Trods dette var årtiet også præget af, at flere af producenterne af modeltog og tilbehør, i takt med den nu øgede import af modeltog og tilbehør fra udlandet i slutningen af 1950'erne, måtte 'dreje nøglen om' - en æra var ved at rinde ud.

Katalog fra EGC


Programmet til 1955-udstillingen i Teknologsk Institut.
Programmet til 1955-udstillingen i Teknologsk Institut.

I midten af 1960'erne ophørte produktionen af "Long" (str. H0) samt "Pionér-Expressen" (spor 0), og den eneste tilbageværende af de mange producenter af modelhuse var "Heljan".

Der skulle gå mange år, før der atter kom liv i danske produktioner af modeltog, og indtil da måtte man klare sig med de modeller som med mellemrum kom fra de store udenlandske producenter.

Det begyndte med ølvogns-serien fra østrigske "BUCO" i 1956. Fortsatte med med ølvogne fra italienske "POCHER" i 1959, en vogn påtrykt "Sovevogn" fra vesttyske "Märklin" i 1960 fulgt op af litra MY i 1964. Det første danske lokomotiv fra en udenlandsk producent kom dog i form af litra My fra vesttyske "Fleischmann" i 1961. I 1964 kom de første danske modeller fra østrigske "Liliput" og disse blev hurtigt efterfulgt af en lang række (ikke særligt korrekte) farvestrålende modeller. Og så gik det ellers 'slag i slag' med modeller i str. H0 fra de udenlandske producenter.

De første danske modeller i str. TT kom i 1966 fra østtyske "Zeuke TT", og der var atter tale om ølvogne.

Italienske "Lima" sendte de første danske modeller i str. N samt til spor 0 i 1968/69 - atter var modellen en ølvogn fra Carlsberg.

I den mindste størrelse sendte vesttyske "Märklin" en model i str. Z på markedet i 1979 - endnu en gang var der tale om en ølvogn.
Samme år sendte østrigske "Roco" sine første danske modeller på markedet.

1980'erne blev starten på en opblomstring af dansk modeltog.

Det var årtiet hvor dels de danske småserieproducenter skød op (DAN-TRAIN i 1981, Felix Models i 1987), og dels begyndte flere forretninger (TOGBØRSEN og Williams Modeltog i 1980, PÅ SPORET i 1982, HOBBY CENTRET og POCH HOBBY i 1983) at fremstille danske modeller.

I 1984 startede HampLi Model som ny dansk producent med en model af klassikeren litra MO.

Fra udlandet kom der i de år også en del spændende modeller. F.eks. sendte den engelske småserieproducent "Keyser" i 1980 de første byggesæt af danske lokomotiver på markedet. Der var tale om 2 damplokomotiver (litra C og E) samt en motorvogn.
Samme år kom der også flere privatbane skinnebusser fra svenske "Perl"

Ja, det myldrede frem med nye modeller i str. H0 i det årti.

Det var også i dette årti, at den første spor 1 model fra en småserieproducent kom på markedet i et meget lille antal - modellen var damplokomotivet litra E og prisen var omkring 10.000DM!




Til top

www.DANSKmodel.dk