Historien


Foto


Annoncer


Oversigt

Historien mv.

Opdateret d. 28.2.2021




Danske transformatorer

Periode: 1946 - 1970'erne.

Til modeljernbaner har man brug for en strømforsyning.

I tiden før den digitale tidsalder - dvs. i den analoge verden - blev denne strømforsyning kaldt for en transformator.
Transformatoren benyttes til at regulere hastigheden på et lokomotiv samt levere strøm til husbelysning, lamper, signaler, sporskift mv.

I dag kender vi kun til stømforsyninger / transformatorer fra udenlandske produ-center, men sådan har det ikke været altid, da vi i Danmark har haft et stort antal producenter af transformatorer igennem årene.
Jeg vil endda gå så vidt og påstår, at flere af de danske tranformatorer var de udenlandske langt overlegne i præstationer, og hvem husker ikke et navn som f.eks. H.S.V. ???
MEN, der var langt flere danske prodcenter end HSV - hvilket du kan se i "Galleriet" og i "Modeloversigt".

De første danske transformatorer kom på markedet allerede i efteråret 1946 i forbindelse med præsentationen af det første elektriske danskfremstillede tog i str. H0; DSB 1:87 SPOR 00. i efteråret 1946.

Efterfølgende er der lidt om de danske transformatorer, som jeg er stødt på igennem årene.


Arrow 1949 - 1950
Under dette navn fremstillede Willy Blichfeldt 5 forskellige tranformatorer - 35 og 80 Watt - fra 1949 til sommeren 1950.

Willy Blichfeldt fremstllede bl.a. også en portalkran, skinner i plastik m/stålstreng, en blå belyst S-togsstander (senere videreført af Pionér Exspressen) samt et S-tog.

Nå ja, jeg ledte i mange år efter et eksemplar af S-toget, uden held :(
I 1986 fandt jeg frem til Willy Blichfeldt (som på det tidspunkt boede i Spanien) og inviterede ham på middagsmad og en snak i løbet af sommeren (hvor han var hjemme i Danmark).
Pga. manglende kapital til værktøjer til pantografen kom S-toget aldrig i produktion - det var på samme tidspunkt at firmaet ophørte trods en eksportordre på 15.000 kr. (knap 270.000 kr. i 2016).


Game 1947 - 1948
Som flere af de udenlandske producenter af modeltog så havde GAME også sin egen transformator.
Jeg er ikke stødt på nogen teknisk information om denne transformator, så...........?


FM-TRAFO midten af 1950'erne - begyndelsen af 1960'erne
Disse transformatorer er alle nummererede, og de synes at have været fremstillet i et ganske pænt antal i løbet af årene.

Her er numrene på nogle af de transformatorer, som jeg er stødt på:
Type 10: 2152
Type 12: 1029, 1082 & 1831

I slutningen af 1950'erne står DMI for markedsføringen / salget af disse transformatorer.
Transformatorer fra den tid får iøvrigt DMI-logoet på typeskiltet samt 2 års garanti.


HSV 1950 - midten af 1970'erne (?)
Navnet er en kombination af producentens navn - Hans Stegler - og stedet for produktionen - Valby.

HSV er den længstvarende danske producent af transformatorer samt andet til modeljernbanen, og firmaet har igennem årene fremstillet et utroligt stort antal modeller.

Mange af transformatorerne var i kraft af det store antal Watt de udenlandske transformatorer langt overlegne.
Den dag i dag benyttes der HSV transformatorer som strømkilde på mange danske analoge anlæg.
I begyndelsen var garantien for fabrikationsfejl på 6 mdr., men denne blev efter nogle år udviddet til 12 mdr.

I bunden af transformatorerne med trækasser kan der ofte findes stemplet datoen for salget og/eller et forhandlernavn og/eller et varenummer.


IDM 1962 - slutningen af 1960'erne (?)
Manden bag denne produktion var Ib Damm - senere mangeårig formand for Dansk Model Jernbane Union (DMJU) og sidenhen æresmedlem af unionen.

Denne serie bestod af nogle kraftige transformatorer hvoraf nogle havde indbygget pult til styring af 6 eller 12 funktioner.

Der er også fremstillet transformatorer på bestilling, og der kendes til en transformator fra "Magasin" - her var "IDM" erstattet af stormagasinets navn på pladen.


Dette display - hvor samtlige produkter fra IDM vises (der var lys i kontrollamperne) - benyttede Ib Damm på diverse udstillinger i 1960'erne.


Long 1960 - 1963
Som mange andre producenter af modeltog så havde Long også sine egne transformatorer
De 2 transformatorer fra firmaet kom ret sent i forløbet og var kun på markedet i en meget kort periode.


Pionér-Expressen 1948 - begyndelsen af 1960'erne
I begyndelsen kendt som Knud P. toget, men fra efteråret fik produktionen navnet; PIONÉR-EKSPRESSEN - stavemåden PIONÉR-EXPRESSEN er også benyttet.

Iforb. med præsentationen af det nye elektriske tog i efteråret 1948 blev der også vist den første transformator fra firmaet - det er modellen i trækassen.

I begyndelsen af 1955 fremkom firmaet med den store verdensnyhed; PIONÉR SEKTIONS-TRANSFORMER.


HER i Arkivet findes brochuren med nyheden om denne transformator med sektionskontrol samt de mange øvrige transformatorer og enrettere.


Rafa ???
Jeg har ingen informationer om dette fabrikat - kun et foto, som jeg fandt på en netauktion for mange år siden.

Under min research til et andet projekt faldt jeg over, at Rafa var navnet på et varehuse omkring 1960'erne og var en del af en række forretninger under Schou-koncernen (opr. Schous sæbehus og senere Schou, Tatol m.fl.).


TOKI omkring 1950
Der er meget sparsomme informationer om dette fabrikat, da jeg kun har modtaget 2 billeder af en transformator.
Iflg. Steffen Holm skulle TOKI solgt sammen med modeltog fra Bodan - dvs. i perioden 1952 - 1957.


Wittrock 1960(?) - ?
Jeg har kun set denne transformator til legetøjstog i en 1960 prisliste fra firmaet.


Det kan ikke udelukkes, at der findes flere fabrikater end de her nævnte.


Se den samlede oversigt over kendte transformatorer HER.

I "Arkivet" HER kan du finde kataloger fra nogle af producenterne.



Til top



www.DANSKmodel.dk