Historien


Foto


Annoncer


Oversigt

Historien mv.

LEGO modelbiler i 1:87

Periode: 1955 - 70.

Opdateret d. 15.2.2010
Der er kommet links på til nogle sider med modeller fra Lego (findes i bunden af denne side).


"LEGO" - som vel er mest kendt for sine byggeklodser - har også i en årrække fremstillet nogle meget fornemme modelbiler til modeltog.

I 1947 fik "LEGO" som nogle af de første i Danmark en plaststøbemaskine, og i løbet af de kommende år ændredes produkterne fra at være fremstillet i træ til produkter fremstillet i tidens nye materiale; plast.




Æske fra 1955 til katl.nr. 1251 Lastbil.

I begyndelsen af 1950'erne fremstillede man en række bilmodeller i str. 1:40, men det var egentlig i forbindelse med en produktudvikling af de siden 1949 fremstillede mursten, at "LEGO" begyndte på en produktion af modelbiler som et supplement til de populære modeljernbaner i str. H0.

Og det er netop disse små modelbiler, som jeg vil omtale her.

Klikbart billede
Denne 1/1-sidesannonce for den helt store nyhed for modeljernbanefolk kunne man se i programmet til "MODELBANE - UDSTILLING 1955" i Teknologisk Institut.
På billederne kan man bl.a. se en MO'er samt nogle CC-vogne fra "LONG", nogle lokomotiver og vogne fra "Märklin" sammen med de nue biler fra "LEGO".

Kendetegn / mærke:

Generelt er alle modellerne mærket i bunden med det karakteristiske logo.
Men ellers kan modelbilerne fra "LEGO" som regel spottes på lang afstand pga. de blanke stålhjul.

Emballage:

Igennem perioden er der blevet benyttet flere former for emballage.

I den tidlige periode - hvor man kaldte det for "LEGO mursten" "System i leg" - var de forskellige modeller tegnet på emballagens sider (og desuden var denne også udsmykket med en tegning af den lille "ESSO"- eller "LEGO"-fyr).
På æskerne til tilbehøret findes der billeder af børn samt også ofte en politibetjent - sidstnævnte skal ses i lyset af, at man lancerede systemet som færdselsbelærende.

Ved fremkomsten af VW personbilen kan denne købes 'løst' (katl. nr. 1260) eller i en lille plastbox (katl. nr. 1261) - plastboxen fungerede som udstillingsvindue når den indgik i en bygning.

Omkring 1964 - i forbindelse med indførelsen af den nye lastbilserie - kommer der en ny type papemballage.
Denne emballage til lastbilerne kom-mer i 2 varianter. Den tidligste er uden et lille rundt hul på den ene side af emballagen. Senere kommer der et lille 'hul' (så man kan 'kigge' ind til modellen og se farven) i den ene side af emballagen.
Ved personbilerne er 'hullet' erstattet med et meget større indkig til modellen.

På æskerne er afbilledet knopperne fra de kendte byggeklodser.

I en periode fra 1961 til 1964 leveres personbilerne endvidere i en lille plastgarage.
Denne garage er beregnet på at kunne indbygges i det eksisterende byggeklodssystem.




Æske fra 1955 til katl.nr. 1241. Trafikskilte 8 stk.


Æske fra 1965 til katl.nr. 667 VW 1500.


Æske fra 1966 til katl.nr. 649 Mercedes Benz LPS 322.


Emballage fra 1962 i form af garage til katl.nr. 265 VW Karmann Ghia.








Diverse:

Da man i efteråret 1955 lancerer "LEGO Mursten System i Leg" er dette system udviklet i samarbejde med "Rådet for større Færdsels-sikkerhed".

Et meget komplet sæt færdselsbelærende legetøj bestående af 1 byplan på en plastikdug (75 * 115cm), 8 forskellige biler, trafikanter (cyklister, motorcykler samt scootere), træer samt vejskilte.

Systemet kan benyttes til leg alene, eller det kan kombineres med modeljernbaner i str. H0.

De allertidligste modeller af "ESSO" lastbiler er uden 'glas' (formentlig en forserie som blev benyttet som reklame-modeller).

Modellerne af VW 1200 (katl.nr. 1260) fra 1957 udsendes i 8 originale VW farver.

I 1956 udsendes den første af en serie gaveæsker bestående af byggeklodser og en eller flere biler - det var katl. nr. 1310 "ESSO" servicestation.

Omkring 1958/59 skifter man fra 4-cifrede katl.nr. til 3-cifrede.

Man havde efterhånden fået nogen eksport*) i gang af modelbilerne - som på det tidspunkt være udført i kraftigere materiale samt med stålhjulene mere legevenlige end tilsvarende modelbiler fra udenlandske producenter som f.eks. "Wiking" - så den røde "ESSO" tankvogn samt ladvogn bliver forsynet med forskellige tekster.

*) Allerede i 1956 har man modellerne inde på det tyske marked og hurtigt efter kan modelbilerne også købes i bl.a. Belgien / Luxemborg, England, Frankrig, Italien, Portugal, Schweiz og Sverige.

I begyndelsen af 1960'erne bliver der fremstillet 2 engelske modeller specielt til dette marked - model-lerne er Jaguar E samt Vauxhall.

I 1964 kommer der en serie nye person- samt lastbiler (bl.a. sættevogne, men omkring 1969 er det definitivt slut - dog sælges der i 1970 et sæt bestående af "SHELL" service station m/1 stk. Mercedes tanksættevogn.

De små byggeklodser slog tilsyneladende ikke igennem i det store udland med et tilfredsstillende resultat - det gjorde afløseren; Duplo-klodserne.













Størrelsen af bilerne:

Personbilerne er fremstillet i str. 1:87 (H0) - dog er VW 'boblen' i str. 1:80, lastbilerne er fremstillet i str. 1:90 og de tidligste modeller af VW varevogn og kleinbus er fremstillet i str. 1:80.

Modellerne er støbt i gennemfarvet plast, dog er VW personbilerne dels støbt i gennemfarvet plast, dels i støbt i genemfarvet plast + farvet lak og endelig støbt i klar plast + farvet lak.
Pga. ovenstående findes disse folkevogne i utrolig mange farver.

De tidligste modeller af lastbilerne krummer ofte pga. af spændinger i plastmaterialet, og da man fra begyndelsen af 1960'erne benytter ABS-plast, er man kommet over dette problem.

Der findes flere varianter af personvognene og dette kan dels tilskrives udskiftning af værktøjerne, og dels produktion af modellerne i England og Tyskland.

Der var formenlig også planer om fremstilling af modeller i Norge*), men det blev kun til nogle forsøg og en egentlig produktion kom ikke i gang.

*) Norge havde i 1950'erne nogle meget strenge restriktioner i forbindelse med import af legetøj, og flere danske producenter - bl.a. Long og Tekno - fik enten sendt værktøjer og / eller løsdele til Norge for at få fremstillet modeller.

I midten af 1950'erne var der 2 - 3 danske producenter af modelbiler til modeljernbane, og denne annonce har i årevis undret mig en anelse - et tilfælde eller ?

På det tidspunkt var "PILOT" den førende danske producent af modelbiler med et meget bredt modelsortiment.

Klikbart billede


Internettet:

GaryCars
Ukendt
87thscale
Staffan´s Toycar Museum
Brickfetish
LEGO 1:87 cars and buildings
Miniland
Brickshelf Gallery
- jeroenvandorst's imponerende samling af LEGO
HO 1:87 Vehicles - Brickipedia

For blot at nævne nogle ganske få steder på Internettet.
På Internettet findes der en del sider med informationer og billeder af modelbilerne fra Lego - nogle af disse sider er bedre end andre.

Her er links til nogle af disse sider.
Kilde: LEGETØJS-TIDENDE, Lego-Club Köln, Sammlerkatalog 2000 Teil I samt eget arkiv.




Til top



www.DANSKmodel.dk