Opdateret d. 20.1.2011

DSB litra P 920


- i str. H0 fra HELJAN




Lidt forhistorie:
I modsætning til mange af de øvrige nye danske modeller - som man som regel har kunnet følge næsten fra planlægningsstadiet og til den færdige model er i handlen - så kom litra P på markedet som lidt af en overraskelse.

Denne blå æske indeholdt den opdaterede litra P, men siden æsken blev vist i efteråret 2009 og senere i 2010 nyheds-brochuren (findes på bagsiden af denne) har der blandt mj'ere været gættet på mangt og meget*).

HELJAN havde kun vist et billede af en lokomotivæske og nævnt 'en ovrraskelse', men man havde på intet tidspunkt nævnt noget om et helt nyt lokomotiv !

Et skønt stunt fra HELJAN's side som egentlig skulle have været afsløret i 2. kvartal - men nu blev det altså i 3. kvartal på HOBBYMESSE2010.

På hobbymessen kørte der en model problemfrit rundt på det lille demo-anlæg i hele weekenden.
Netop den kørende model har med sin fine gang i sporet nok overbevist een og anden skeptiker om, at HELJAN godt kan lave velkørende modeller af danske damplokomotiver.

Det lille stunt gav i øvrigt HELJAN (samt øvrige producenter af dansk trækkraft) et godt fingerpeg om danske mj'eres ønsker for fremtiden - se listen HER.






Det er altid spændende, når der kommer en ny dansk model på markedet og skønt denne model - jeg havde nær sagt blot - er en kraftig opdatering af en efterhånden 10 år gammel model, så vil den helt sikkert blive modtaget med åbne arme hos mange mj'ere.

Som altid, så er førsteindtrykket af en model meget vigtigt, og her skuffer HELJAN bestemt ikke.

Modellen ligger godt beskyttet i en solid emballage, og der er vedlagt en lille vejledning på 3 sprog samt en pose med 1 kobling, 1 koblingsholder (til f.eks. kørsel i forspand) samt diverse smådele.
Forunderligt nok så står der intet i vejledningen om tilkøring af modellen, men det er altid en god idé at bruge 45 min. til 1 time på tilkøring af en ny model.

Modellen er som sådan en "ready to run"-model, så i princippet kan man tage modellen i brug straks ved hjemkomsten / modtagelsen uden yderligere tiltag - dog skal der lige sættes en kobling i tenderens koblingsholder.
Modellen er ved leveringen monteret med puffer, og en lille pose med løsdele er (som tidligere nævnt) vedlagt i emballagen.

Normalt udsender HELJAN sine modeller som analoge til AC eller DC, men med den opdaterede model er man denne gang gået nye veje.
Litra P er fra starten udstyret med en 21-pins multiprotokoldekoder 76330 fra Uhlenbrock - den tyske vejledning til dekoderen findes HER  - hvilket betyder, at man kan køre på analoge såvel som på digitale anlæg med sin litra P.
Lagermæssig også en ganske smart løsning både på Fyn samt hos forhandlerne.

KLIK for stort billede. En meget flot model, men forbilledet var også det smukkeste danske damplokomotiv.

Så ud af emballagen, op på skinnerne, drej på knappen og modellen kører
- HUSK nu tilkøringen af en ny model !

Hvis lokomotivet IKKE kører så kan dette skyldes at kardannen f.eks under transport eller flytning af modellen pr. håndkraft (Tarby's airborne som vi kaldte det i MoMoLo i sin tid).
I vejledningen er der en anvisning på samlingen af lokomotiv og tender, men stikket til LED'en i fronten sidder ved denne manøvre godt skjult imellem kardannen og armen til fasthæftning af tenderen og kan derfor være lidt drilsk at få samlet rigtig.
Under fotograferingen samt målinger og prøvekørsler til denne modelomtale har jeg fået en vis rutine i denne sammenkobling, da jeg vel skønsmæssigt har måtte sætte kardannen rigtigt 25 - 30 gange iforb. med de mange flytninger af modellen.


Hvis du kører digitalt så er dekoderen default sat til adr. 3 samt 28 køretrin.
Jeg havde lidt udfordringer med at få lys på min P-maskine pga. defaultopsætningen, da mine øvrige digitale lokomotiver er sat til at køre med 14 køretrin - gammel vane fra hedengangne MoMoLo.

Hvis du ønsker mere lys på litra P,
så bør du gå ind i CV 50 og sætte værdien til 31.
CV 50 = 16 CV 50 = 31

Når man - som her - kommer tæt på lanternerne i fronten og på tenderen synes LED'en 'splittet', men dette bemærker man næppe under kørsel på anlægget.

Modellen til denne afprøvning er katalog nr. 43882 til AC, så en prøvebane af C-skinner fra Märklin blev 'rigget' sammen og benyttet til en grundig tilkøring af modellen, således at jeg havde en tilkørt og varm maskine, inden jeg gik i gang med diverse målinger.

Til målingerne er benyttet et "Måle- og datablad" som Vagn Holstein lavede for flere år siden
- du kender sikkert allerde dette fra tidligere modelanmeldelserne i tidsskriftet banen.


Måle- og databladet finder du som en PDF-fil ved at klikke

HER - analog m/32VA
Märklin trafo 6647.
HER - digital / IB med 14 køretrin.

I forbindelse med målingerne af litra P skylder jeg en stor tak til Hans Svane fra den nu hedengangne MoMoLo for hans hjælp samt engagement under målingerne og under prøvekørslen på "Svanesøen". TAK !

Mange mj'ere vil formentlig finde et "Måle- og datablad" på en model lige lovlig "nørdet", så jeg har trukket det væsentlige ud og bringer dette i en tabel lidt senere.

MEN, lad os lige kigge lidt på nogle af modellens detaljer først.

En ganske smuk front hvor den medfølgende koblingsattrap kan monte-res.
Flot skyggepåtryk.


Normalt ser man ikke udstyret i førerhuset, men sådan ser det altså ud.





<=== Kardanaksel til drivhjulene.

<=== Stikket til LED i fronten af lokomotivet.

Skønt man ikke ser denne side af tenderen normalt, så er der også detaljer på denne side.

Det firkantede "hul" er til kardannen fra lokomotivet.   ===>

Stikket er forbindelsen til LED i loko-motivet.   ===>

Tenderen har forhøjet kulkassen af træ.


Der er som tidligere nævnt tale om en opdatering af den efterhånden 10 år gamle model af litra P, og HELJAN har udmeldt disse således:
- forbedret køreegenskaber
- LED i stedet for pærer
- mindre motor og derved plads til højtaler
- nyt print til 21-pin dekoder
- alle modeller (AC og DC) bliver leveret med 21-pin dekoder
- metal håndbøjler langs kedlen
og meget mere....

Det er lidt kryptisk hvad "og meget mere...." dækker over (bl.a. nogle form-ændringer), men en synlig ændring ses på tenderen, hvor toplanternen (findes på museumsmaskinen i 1:1) nu er fjernet.

Knap så synlig er forbedringen for at sikre en bedre kørsel (læs: mindske risikoen for afsporinger) gennem små kurver.
Skulle man opleve afsporinger i skarpe kurver eller sporskift, så prøv at fjerne den lille fjeder under forløberen - se hvordan dette gøres i vejledningen.
Selv fik jeg afmonteret den lille fjeder på en IKKE anbefalelsesværdig måde.
Jeg havde tilkørt lokomotivet på min lille prøvebane i c-skinner, og da jeg skulle bygge lidt videre på denne, havde jeg IKKE fjernet lokomotivet med det resultat, at det pludselig "lagde sig på siden".
Hm...
Da jeg rejste lokomotivet op igen, tja så lå den lille fjerder tilbage på åstedet.
Så, så let kan den altså også afmonteres.


Den måske største forandring er imidlertid nok den øgede akselafstand på AC-modellerne for at give bedre køreegenskaber.
Under prøvekørslen på "Svanesøen" - et stort Märklin-anlæg med K-skinner - kørte modellen problemfrit igennem kurver og sporskift uden afsporinger.

HELJAN har fået specialkonstrueret en OX motor til denne model, og netop denne motor - foruden at den er dejlig lydsvag - giver plads til dekoder samt lydmodul i tenderen.

Denne gang er der tale om en 'drifts'-maskine og således er taget denne gang mørkere i farven og meget af det skinnende kobber og messing på første udgaven er her udeladt - dog ser rammerne om frontvinduerene samt lyssluserne stadig ret så nypudsede ud (men dette er nok til at leve med for de fleste).

Dekoderen er monteret og den ny-konstruerede motor giver plads til lydmodul og højtaler i tenderen.
LED'en giver en pænt gulligt lys.
Sammenkoblingen mellem lokomotiv og tender med den 'drilske' stikforbind-else til LED i lokomotivets front.
Advarselsskilt på domen for elektriske ledninger og tekniske anvisninger på-trykt på trykluftbeholderen.
Fjederen til forløberen = den lille detalje som kan have stor betydning ved kørsel gennem små kurver.
En god mærkning af modellen i æsken.


KLIK for stort billede.
KLIKbart bilede.


Flotte detaljer er der nok af på modellen - uanset hvordan man vender denne.

KLIK for stort billede.  KLIK for stort billede.
KLIKbare billeder.
KLIK for stort billede.>  KLIK for stort billede.


Her er et lille uddrag fra "Måle- og databladet" for analog:
Hastighed ved med tom maskine *)
 4,4V lokomotivet starter
 4,8V 5 km/t
12V 151 km/t
14V 169 km/t
Max. hastighed
forbilledet
110 km/t

*) Målingerne er foretaget med en "Märklin" 32VA transformator 6647.



Litra P920 blev også prøvekørt på "Svanesøen" - et stort K-skinne anlæg i Kastrup.
Eferfølgende er der en lille video med klip fra prøvekørselen.
Videoen har desværre IKKE den samme kvalitet som ved tidligere modelomtaler, da jeg manglede Gerner fra MoMoLo samt hans videokamra.
Den efterfølgende video er derfor optaget med et Canon Ixsus 50, og kvaliteten er følgelig derefter.




DSB litra

P 920
- også udsendt som P 915
Skala 1:87 H0
Overdel plast
Underdel metal
Strømoptag 8 hjul på tenderen
Spænding 12V AC eller digitalt
Dekoder Uhlenbrock 76330 multiprotokol
Antal aksler 9 - træk på 2 aksler (1 m/hæfteringe)
Min. radius
 
420mm - anbefalet
kører dog på c-skinner R1
Vægt

453 gram
- uden løsdele monteret
Bemærkning:







Modellen udkom til AC og DC i et meget begrænset oplag i begyndelsen af november.
Medio december kom det endelige oplag ud til landets forhandlere.
Modellen er forberdt for lyd i tenderen.


I løbet af kort tid skulle der komme et lydmodul til litra P.
Dette modul installeres let i tenderen, hvor der med den nye specialkonstruerede motor skulle være den nødvendige plads.
Hvis du ikke selv har mod på at installere et lydmodul i tenderen, så få din forhandler til at gøre dette for dig.
Det er ellers let nok at få afmonteret tenderen fra lokomotivet og derefter få klipset tenderens overdel af. Det mest drilske kan være at få sammenkoblet tenderen korrekt igen med lokomotivet.


Konklussion om litra P
Med denne reviderede udgave af 2000-modellen er det lykkedes for HELJAN at fremstille en omend endnu flottere model og med markant anderledes (læs: bedre) køreegenskaber.

Den til modellen specialkonstruerede motor er yderst lydsvag og et afgjort plus.

Som hos forbilledet trækker modellen på de 2 drivaksler hvilket bevirker, at modellen fra tid til anden synes at løfte fronten - med en 'vuggen' til følge.
Denne 'vuggen' kan have noget at gøre med skinneunderlaget og kan således periodevis være mere synlig og også efterhånden som man får hægtet flere vogne på lokomotivet.
Grundet konstruktionen kan denne 'vuggen' næppe undgås, og mon ikke at forbilledet i 1:1 har haft den samme 'udfordring'.

Skønt den målte trækkraft måske ikke imponerer (sammenliget med tidligere målte modeller), så skønnes denne at være tilstrækkelig til modellen af litra P.
Eet er den teoretiske trækkraft iflg. målingerne, noget helt andet er, at modellen snildt kan køre med flere vogne efter sig på et anlæg.

HELJAN anbefaler en min. radie på 420mm, men på min lille prøvebane af Märklin C-skinner kørte modellen problemfrit på en R1, så.........

Mig bekendt, så er det første gang HELJAN har øget akselafstanden på en AC-model, og dette tiltag har haft en afgjort positiv indflydelse på modellens køre-egenskaber.

Alt i alt er det en anbefalelsesværdig model som ikke bør mangle på et dansk epoke III anlæg.


Er der slet ikke nogle minusser ved P 920 ?
Jo, der er nogle ganske få.

Støbningen
Det er jo som nævnt en opdateret version af den for 10 år siden udsendte model, og dette kan ses flere steder på lokomotivets overdel.
På bl.a. kedelryggen ses måske bedst at HELJAN har benyttet de gamle formværktøjer. Støbeteknisk er der sket meget på de 10 år, så disse linier havde næppe været med på en nykonstrueret model.

Tenderen
På tenderen mangler værktøjskassen stadig (de krævende mj'ere kan nok finde en anvisning til bygnng af en sådan), og endvidere er der heller ikke denne gang trykt tekniske angivelser på tenderen (tryktekniske årsager), samt den røde staffering (som alligevel næppe kunne ses på 1:1).

Skønt de 2 udsendte modeller af litra P er henhv. en jysk (P 920) og en sjællandsk (P 915) udgave, så har HELJAN af produktionstekniske årsager også denne gang valgt en tender med den samme kulkasse; forhøjet kulkasse af træ.

Tenderens kulkasse er i øvrigt en historie for sig, da der har været flere udforminger af disse - se LOKOMOTIVET nr. 58 s. 39.

Da litra P 920 blev overført til Sjælland (1. distrikt) i 1948 er modellen korrekt med advarselskilt på domen samt kulkassen i træ fra dette år indtil udrangeringen i 1960.

Vejledningen
Denne minder mest om et genoptryk (ihvertfald billederne) af vejledningen fra 2000 tilføjet et indlæg om hvorledes forløbsfjederen fjernes.
Men hvad med montering / udskiftning af hæfteringe ???
Under trækkraftprøven lykkdes det mig at få den ene hæftering 'kørt af' - den kunne dog køres på plads igen ved at lægge lokomotivet ned og sætte en svag spænding på modellen (kabler på slæbesko og et tenderhjul) samt en lille skruetrækker.


Alt i alt dog ting som langt de fleste mj'ere vil kunne leve med.

Modellen har efterhånden været ude hos et større antal mj'ere i lidt over 1½ måned, og der har i denne periode ikke været nogen debat om litra P - altså synes mj'erne også at være ganske tilfredse med den opdaterede model.



Informationer om forbilledet ?

Informationer om DSB lokomotiverne litra P kan man finde mange steder.
Nogle få af disse er bl.a.:



1) Jernbanen.dk
Hvis du vil vide mere om litra P i 1:1, så besøg Jernbanen.dk.
Her vil du kunne finde oplysninger om de enkelte lokomotivers livshistorie inkl. en hel del billeder.


2) "Historien om litra P og PR ...fra ATLANTIC til PACIFIC"
Steffen Dresler har i denne bog / hæfte en gennemgang af de to P-maskinetyper.
Fyldt med illustrerende og instruktive tegninger. Endvidere er der tegninger i størrelse 1:87.

Udgivet på LOKOMOTIVETS forlag i 1991


3)
Et utroligt værk om de danske damplokomotiver gennem årene med en fyldig beskrivelse, tabeller, billeder samt ikke mindst tegninger i 1:87 af samtlige lokomotivtyper.
Drivkraften bag dette værk på ialt 340 sider var William Bay som også har leveret tegningerne.

Værket blev udgivet i 1977 - supplement / rettelser udkom fra Signalposten i 1979 - og er biblen for alle jernbaneinteresserede samt også for mange mj'ere.

Desværre meget svært at finde i dag.


4) "DANSKE DAMPLOKOMOTIVER"
Damplokomtiver i Danmark fra 1846 til slut-ningen af 1970'erne

Denne bog udkom i 2001 og udfyldte med sine 196 sider et tomrum.
Den var skrevet af Niels Jensen og indeholdt en kort tekst til de enkelte lokomotivtyper, opdaterede tabeller, nye billeder samt ikke mindst William Bays stregtegninger.






Hvis du vil nyde den smukke litra P på din pc'er eller dit tv, så kan følgende måske være interessant på DVD / VHS:

"NAT-EKSPRESSEN(P 903)"
Krimi - oprindelig udgivet som film af Paladium i 1942 - med litra P 903 i en af rollerne.
En nostalgisk film med mange scener fra statsbanernes storhedstid.

Filmen har været vist flere gange på DK4 i 2002 - 2004.

På VHS-bånd i 1990 og 2000.
Desværre aldrig udsendt på DVD.

VHS-båndet har været til salg på Danmarks Jernbanemuseum, men det er desværre udsolgt for mange år siden.


Nyt dansk Lokomotiv
To film om ombygningen af P-maskinen til Pr maskine og om prøvekørslen af de nye lokomotiver. I foråret 1943 påbegyndte Statsbanerne ombygningen af de 2-koblede eksprestogslokomotiver, til 3-koblede uni-versallokomotiver, Pr-maskiner.
I den forbindelse producerede Statsbaner-nes Reklametjeneste 2 sort-hvide stumfilm med samme titel: Nyt dansk lokomotiv.

Læs mere på Danmarks Jernbanemuseum hvor DVD'en også kan købes.




Tidligere udsendte modeller af DSB litra P.

HELJAN har tidligere udsendt en model af litra P.
Det var helt tilbage i foråret 2000, hvor man udsendte en sjællandsk udgave (litra P 917) og en jysk udgave (litra P 931).
Begge blev udsendt som AC- og DC-modeller.

Til forskel fra 2000 modellen - som var en litra P i nyrevideret tilstand - så er 2010 modellen en maskine fra driften - dvs. bl.a. uden skinnende kobberrør og nymalet gråt tag.

Anmeldelser af 2000-modellen
En anmeldelse af modellen kan læses i LOKOMOTIVET nr. 60 fra maj 2000.
I blad nr. 61 (fra august 2000) kan man dels læse om forbedringer af P 931 og dels se billeder af litra P fra "Fotoarkivet".

Også banen havde en anmeldelse af det nye damplokomotiv fra HELJAN i nr. 49 fra marts - april 2000.





*) Følgende nye modeller blev der bl.a. gættet på:

A, Bs, C, DII, DIII, FIII, G, GII, H, JII, K, MaK (GDS L2 / HFHJ M 9 og 11 / HP 13 / LJ M33 / ØSJS M10), Marcipanbrød, Mk 625, Mk/Fk, MP, MT(1), MV, MW, MX 131 - 132, O, ..........

Tja, følg selv den meget lange 'ønske'-debat
HER



Til top





www.DANSKmodel.dk