|
DSB litra P 920
- i str. H0 fra HELJAN |
Lidt forhistorie: I modsætning til
mange af de øvrige nye danske modeller - som man som regel har kunnet følge næsten fra
planlægningsstadiet og til den færdige model er i
handlen - så kom litra P på markedet som lidt af en
overraskelse.
Denne blå
æske indeholdt den opdaterede litra P, men siden æsken blev vist i
efteråret 2009 og senere i 2010 nyheds-brochuren (findes på
bagsiden af denne) har der blandt mj'ere været gættet på
mangt og meget*).
HELJAN havde kun vist
et billede af en lokomotivæske og nævnt 'en ovrraskelse', men man
havde på intet tidspunkt nævnt noget om et helt nyt lokomotiv
!
Et skønt stunt fra HELJAN's side som
egentlig skulle have været afsløret i 2. kvartal - men nu blev det
altså i 3. kvartal på HOBBYMESSE2010.
På hobbymessen kørte der en model problemfrit rundt på det
lille demo-anlæg i hele weekenden. Netop den kørende model har
med sin fine gang i sporet nok overbevist een og anden skeptiker om,
at HELJAN godt kan lave
velkørende modeller af danske
damplokomotiver.
Det lille stunt gav i øvrigt HELJAN (samt øvrige
producenter af dansk trækkraft) et godt fingerpeg om danske mj'eres
ønsker for fremtiden - se listen HER.
Det er altid spændende, når der kommer en ny dansk
model på markedet og skønt denne model - jeg havde nær sagt blot - er en
kraftig opdatering af en efterhånden 10 år gammel model, så vil den
helt sikkert blive modtaget med åbne arme hos mange
mj'ere.
Som altid, så er førsteindtrykket af en model meget
vigtigt, og her skuffer HELJAN bestemt
ikke.
Modellen ligger godt
beskyttet i en solid emballage, og der er vedlagt en lille
vejledning på 3 sprog samt en pose med 1 kobling, 1 koblingsholder
(til f.eks. kørsel i forspand) samt diverse smådele. Forunderligt nok så står der intet i
vejledningen om tilkøring af modellen, men det er altid en god idé
at bruge 45 min. til 1 time på tilkøring af en ny
model.
Modellen er som sådan en "ready to
run"-model, så i princippet kan man tage modellen i brug straks ved
hjemkomsten / modtagelsen uden yderligere tiltag -
dog skal der lige sættes en kobling i tenderens koblingsholder.
Modellen er ved leveringen monteret med puffer, og en lille pose
med løsdele er (som tidligere nævnt) vedlagt i
emballagen.
Normalt udsender HELJAN sine modeller
som analoge til AC eller DC, men med den opdaterede model er man
denne gang gået nye veje. Litra P er fra starten udstyret med en
21-pins multiprotokoldekoder 76330 fra Uhlenbrock -
den tyske vejledning til dekoderen findes HER - hvilket
betyder, at man kan køre på analoge såvel som på digitale anlæg med
sin litra P. Lagermæssig også en
ganske smart løsning både på Fyn samt hos
forhandlerne.
En meget flot model, men forbilledet var også det smukkeste
danske damplokomotiv. Så ud af emballagen, op på
skinnerne, drej på knappen og modellen kører -
HUSK nu tilkøringen af en ny model !
Hvis lokomotivet IKKE kører så kan dette skyldes at kardannen f.eks under transport eller flytning af modellen pr. håndkraft (Tarby's airborne som vi kaldte det i MoMoLo i sin tid).
I vejledningen er der en anvisning på samlingen af lokomotiv og tender, men stikket til LED'en i fronten sidder ved denne manøvre godt skjult imellem kardannen og armen til fasthæftning af tenderen og kan derfor være lidt drilsk at få samlet rigtig.
Under fotograferingen samt målinger og prøvekørsler til denne modelomtale har jeg fået en vis rutine i denne sammenkobling, da jeg vel skønsmæssigt har måtte sætte kardannen rigtigt 25 - 30 gange iforb. med de mange flytninger af modellen.
Hvis du
kører digitalt så er dekoderen default sat til adr. 3 samt
28 køretrin. Jeg
havde lidt udfordringer med at få lys på min P-maskine pga.
defaultopsætningen, da mine øvrige digitale lokomotiver er sat til at køre
med 14 køretrin - gammel vane fra hedengangne MoMoLo.
Hvis du ønsker mere lys på
litra P, så bør du gå ind i CV 50 og sætte værdien til 31.
|
|
CV 50 = 16 |
CV 50 =
31 | Når man - som her - kommer tæt på lanternerne i fronten
og på tenderen synes LED'en 'splittet', men dette bemærker man næppe
under kørsel på anlægget.
Modellen til denne
afprøvning er katalog nr. 43882 til AC, så en
prøvebane af C-skinner fra Märklin blev 'rigget'
sammen og benyttet til en grundig tilkøring af modellen, således at
jeg havde en tilkørt og varm maskine, inden jeg gik i gang
med diverse målinger.
Til målingerne er benyttet
et "Måle- og datablad" som Vagn Holstein lavede for flere år siden
- du kender sikkert allerde dette fra tidligere
modelanmeldelserne i tidsskriftet
banen.
Måle- og databladet
finder du som en PDF-fil ved at klikke
|
|
HER - analog m/32VA Märklin trafo 6647. |
HER - digital / IB med 14 køretrin. |
I forbindelse med
målingerne af litra P skylder jeg en stor tak til Hans Svane fra den
nu hedengangne MoMoLo for hans hjælp samt
engagement under målingerne og under prøvekørslen på "Svanesøen". TAK !
Mange mj'ere
vil formentlig finde et "Måle- og datablad" på en model lige lovlig
"nørdet", så jeg har trukket det væsentlige ud og bringer dette i en
tabel lidt senere.
MEN, lad os lige kigge lidt på nogle af
modellens detaljer først.
|
|
En ganske smuk front hvor den medfølgende koblingsattrap kan
monte-res. |
Flot skyggepåtryk. |
|
|
Normalt ser man ikke udstyret i førerhuset, men sådan
ser det altså ud.
<=== Kardanaksel til
drivhjulene.
<=== Stikket til LED i fronten af
lokomotivet. |
Skønt man ikke ser denne side af tenderen normalt, så er der
også detaljer på denne side.
Det firkantede "hul" er til
kardannen fra lokomotivet. ===>
Stikket
er forbindelsen til LED i
loko-motivet. ===>
|
|
|
Tenderen har forhøjet kulkassen af træ. |
Der er som tidligere
nævnt tale om en opdatering af den efterhånden 10 år gamle model af litra
P, og HELJAN har udmeldt
disse således: - forbedret køreegenskaber - LED i stedet for pærer -
mindre motor og derved plads til højtaler - nyt print til 21-pin
dekoder - alle modeller (AC og DC) bliver leveret med 21-pin
dekoder - metal håndbøjler langs kedlen og meget mere....
Det
er lidt kryptisk hvad "og meget mere...." dækker over (bl.a. nogle form-ændringer), men en
synlig ændring ses på tenderen, hvor toplanternen (findes på
museumsmaskinen i 1:1) nu er fjernet.
Knap så synlig er
forbedringen for at sikre en bedre kørsel (læs: mindske
risikoen for afsporinger) gennem små kurver.
Skulle man opleve
afsporinger i skarpe kurver eller sporskift, så prøv at fjerne den lille fjeder under forløberen - se hvordan dette gøres i vejledningen.
Selv fik jeg afmonteret den lille fjeder på en
IKKE anbefalelsesværdig måde. Jeg havde tilkørt
lokomotivet på min lille prøvebane i c-skinner, og da jeg skulle bygge
lidt videre på denne, havde jeg IKKE fjernet lokomotivet
med det resultat, at det pludselig "lagde sig på siden". Hm... Da
jeg rejste lokomotivet op igen, tja så lå den lille fjerder tilbage på
åstedet. Så, så let kan den altså også
afmonteres.
Den måske største forandring er imidlertid nok den øgede akselafstand på AC-modellerne for at give bedre køreegenskaber.
Under prøvekørslen på "Svanesøen" - et stort Märklin-anlæg med K-skinner - kørte modellen problemfrit igennem kurver og sporskift uden afsporinger.
HELJAN har fået specialkonstrueret en OX motor til denne model, og netop denne motor - foruden at den er dejlig lydsvag - giver plads til dekoder samt lydmodul i tenderen.
Denne gang er der tale om en
'drifts'-maskine og således er taget denne gang mørkere i farven og meget
af det skinnende kobber og messing på første udgaven er her udeladt - dog
ser rammerne om frontvinduerene samt lyssluserne stadig ret så nypudsede
ud (men dette er nok til at leve med for de fleste).
Dekoderen er monteret og den ny-konstruerede motor giver plads
til lydmodul og højtaler i tenderen. |
|
|
LED'en giver en pænt gulligt lys. |
Sammenkoblingen mellem lokomotiv og tender med den 'drilske'
stikforbind-else til LED i lokomotivets front. |
|
|
Advarselsskilt på domen for elektriske ledninger og tekniske
anvisninger på-trykt på trykluftbeholderen. |
Fjederen til forløberen = den lille detalje som kan have stor
betydning ved kørsel gennem små kurver. |
|
|
En god mærkning af modellen i æsken. |
KLIKbart bilede.
Flotte detaljer er der nok af på modellen - uanset
hvordan man vender denne.
Her er et lille uddrag fra "Måle- og databladet" for analog:
Hastighed ved |
med tom maskine *) |
4,4V |
lokomotivet starter |
4,8V |
5 km/t |
12V |
151 km/t |
14V |
169 km/t |
Max. hastighed forbilledet |
110 km/t
| *) Målingerne er foretaget med en "Märklin" 32VA transformator 6647.
Litra P920 blev også prøvekørt på "Svanesøen" - et stort K-skinne anlæg i Kastrup.
Eferfølgende er der en lille video med klip fra prøvekørselen.
Videoen har desværre IKKE den samme kvalitet som ved tidligere modelomtaler, da jeg manglede Gerner fra MoMoLo samt hans videokamra. Den efterfølgende video er derfor optaget med et Canon Ixsus 50, og kvaliteten er følgelig derefter.
|