Historien om...

Historien mv.

HampLi Model

Periode: 1983 - 85.

Opdateret d. 1.12.2011


Initiativtagerne til denne produktion var 2 mj'ere - Ian Hampton samt Leif Lise - som med firmaet "UK-modeller" allerede på det tidspunkt havde gjort meget for danske mj'ere".

I 1940'erne og 1950'erne havde der været mange danske producenter, men der skulle gå knap 20 år efter "Long", før der atter kom gang i en dansk produktion af modeljernbane.

Og endnu engang faldt valget af en model på den populære litra MO.
Men lad os lige kigge en gang på firmaets målsætning var følgende:

I denne tid lægger vi de sidste brikker på plads i en omrokering af vort firma.
Vi har besluttet, at fremtiden for os må være en øget eksport af danskproduceret modeljernbanemateriel til det store udland, således at det kan give økonomisk støtte til vor produktion af danske modeller til hjemmemarkedet. Derfor er vi ved at stifte "HampLi-Model ApS", som fremover vil stå for produktion og eksport samt markedsføring af UK-modellers program i Danmark.
Alt i alt en glimrende målsætning med gyldige værdier også for nutidige danske producenter.

Forhåndsinteressen for litra MO i begyndelsen af 1980'erne var utrolig stor blandt danske mj'ere - langt større end for senere udsendte modeller.
Efter flere udsættelser og megen omtale kom modellen så endelig på markedet i foråret 1984, men desværre bevirkede nogle tekniske problemer at produktionsperioden blev ret så kortvarig.

MO 1835 fra HampLi Model i AC udgaven.
Litra MO blev fremstillet med to driftnumre - her er det 1835.


Fronten på MO 1844.
Og her er det fronten på 1844.
Detaljer fra undervognen.
Sparsomme detaljer på undervognen.

Kendetegn / mærke:

Modellerne af litra MO var ikke forsynet med producentnavn eller andre mærker. Undervognen var udover et par tanke ret så sparsom mht. detaljer.
Modellerne er ikke udstyret med lys.
AC-modellerne er forsynet med en hæftering.

Emballage:

Modellerne blev leveret i en meget præsentabel rød kartonemballage m/hvidt skråbånd samt et transparent låg så man kunne se hele modellen.
I de fleste emballager 'stod' modellen på en strimmel af styropor samt yderligere et par løse stykker i enderne til at fasholde modellen.
I min AC-udgave er styroporstrimlen i bunden blevet udstiftet med en porøs (i dag helt opløst) grøn skumstrimmel.

Emballage til litra MO.

Diverse:

Oprindelig startet som UK-modeller men i 1983 udskilt som selvstændigt firma med produktion af dansk modeljernbanemateriel for øje, og året efter kom den længe ventede MO'er på markedet.

Årene før HampLi Model:

Som tidligere nævnt havde "HampLi Model" rødder tilbage til "UK-modeller".
Dette firma var startet i 1979
Siden 1980 havde man fået fremstillet hvidmetalbyggesæt af en række klassiske danske damplokomotiver*) hos "Keyser" i England, og i 1983 var tiden inde til at starte egen produktion samt udskille denne til et selvstændigt firma; HampLi Model.

*)Litra C, E og P, diesellokomotivet litra MH samt motorvognen litra ME.

Kataloger:

Eksempler på kataloger fra HampLi Model og UK-MODELLER kan findes i arkivet.




Til top

www.DANSKmodel.dk