Sidst
opdateret den 30-06-99
Kendt igennem mange
år pga. damplokomotivet litra S. Hvad de færreste i øvrigt vidste var, at
dette ikke var udviklet af BODAN. Navnet kommer fra producenten A.
BOhé-Jørgensen og producentlandet var
DANmark. Pånær nogle enkelte nye modeller
var der tale om en videreførelse af modellerne fra den overtagne
produktion; DSB 1:87 SPOR 00. Nye modeller var dog under
udarbejdelse, da man opgav produktionen i slutningen af 1950'erne.
Kendetegn /
mærke:
Lokomotivet er ikke forsynet med
producentnavn eller andre mærker. Vognene er i de første par år
forsynet med en etiket i guld- eller sølvtryk med teksten "DSB 1:87
SPOR 00". Sidenhen bliver vognene forsynet med en oval etiket - rød
m/guldtryk - med teksten "BODAN FACTORY OF MODELTRAIN
DENMARK"
|
|
Emballage:
Hvid kartonemballage med påtryk på
siden. |
|
Følgende modeller er
fremstillet:
Katalog-nr |
Startår |
Type |
Ejer |
Litra |
Drift |
101 |
1949 |
Damplokomotiv
|
DSB |
S |
710 |
201 |
1949 |
Personvogn bogie
|
DSB |
AT |
209 |
202 |
1949 |
Personvogn bogie
|
DSB |
CL |
1501 |
301 |
1949 |
Lukket godsvogn hvid
|
DSB |
IA |
19 131 |
302 |
1949 |
Lukket godsvogn brun
|
DSB |
HD |
19 421 |
303 |
1949 |
Lukket godsvogn hvid
|
DSB |
Ivk |
20 091 |
304 |
1949 |
Lukket godsvogn brun
|
DSB |
QG |
32 841 |
305 |
1949 |
Ølvogn |
Carlsberg |
ZB |
99 520 |
306 |
1949 |
Ølvogn
|
Tuborg |
ZB |
./. |
307 |
1953? |
Tømmervogn
|
DSB |
TGT |
(8976 - 8995) |
308 |
1949 |
Tankvogn bensin m/lejder
|
Shell |
ZE |
502 890 |
309 |
1949 |
Tankvogn bensin m/lejder
|
D.D.P.A. |
ZE |
502 426 |
309 |
1953? |
Tankvogn bensin m/lejder
|
ESSO |
./. |
./. |
310? |
ukendt |
Tankvogn bensin m/lejder |
CALTEX |
./. |
./. |
311? |
ukendt |
Tankvogn bensin m/lejder
|
CALTEX (SJ) |
xxx |
./. |
312? |
ukendt |
Tankvogn bensin m/lejder
|
BP (SJ) |
xxx |
./. |
313? |
ukendt |
Tankvogn bensin m/lejder |
CALTEX (SJ) |
xxx |
./. |
314 |
1949 |
Åben godsvogn
|
DSB |
PB |
00 000 |
601 |
1956 |
Gitterlysmast med enkelt
udligger |
|
|
|
602 |
1956 |
do. med dobbelt udligger
|
|
|
|
603 |
1956 |
do. med ring |
|
|
|
604 |
1956 |
Rørmast med
stationsnavn |
|
|
|
605 |
1956 |
Rørmast med lysstofrør |
|
|
|
620 |
1956 |
Overskæringssignal
|
|
|
|
650 |
1956 |
Stationsur med lysende
2-sidig skive |
|
|
|
© Torben Ziegler 1998
Modellerne er
fremstillet til vekselstrøm (system Märklin).
Vognene består af en
udhulet klods i bøgetræ med pålimet vognsider i papir.
Der findes varianter
af nogle af modellerne, men disse er ikke medtaget her.
Til
toppen
I øvrigt: Lokomotivet blev også
solgt som samlesæt og findes i øvrigt i flere varianter.
De enkelte dele til
lokomotivet, vognene og skinnerne blev også solgt som løsdele.
Man havde også et
omfattende skinnesortiment samt fra 1956 også en del lamper mv.
At man igennem mange
år har haft svært ved at adskille produkterne fra DSB 1:87 SPOR 00 og
BODAN skyldes formentlig, at BODAN i flere år efter starten dels forsynede
modellerne med etiketter med navnet på den tidligere producent, og dels
også opbrugte emballagen fra denne produktion.
Der var tale om nogen
eksport, primært til Sverige (heraf de svenske tankvogne), men ikke mange
ved, at man også forsøgte at komme ind på det amerikanske marked og havde
et engelsksproget katalog.
Der dukkede mange
interessante emner op på en auktion den 24. maj 1997 hos Nellemann &
Thomsen i Århus. På denne auktion stammede en del af numrene fra boet efter Poul
Bohé-Jørgensen.
Til
toppen
Kataloger:
Der er kendes til et
katalog fra 1949 samt et katalog fra begyndelsen af 1950'erne og et fra
ca. 1957. Desuden findes der et engelsksproget katalog.
1949 kataloget.
Katalog fra begyndelsen af 1950'erne.
Katalog fra ca.1957.
Til
toppen
Efterlyses:
Det formodes at der
også har været en produktion af forskellige bygninger omkring
1950. Hvilke modeller har haft katalonr. 310, 311, 312 og 313 - dansk
Caltex samt de 3 svenske tankvogne ???
Hvis du skulle have
kendskab til ovenstående, så bedes du venligst kontakte mig pr. tlf./fax.,
brev eller e-mail.
Til
toppen
|