Sidst opdateret den 30-06-99

LOG_BODA.GIF (12174 bytes)

BO-TOP.gif (28326 bytes)

Periode: 1948 - 1958 (?)

Brochurer / kataloger  EFTERLYSES !!!  Modeloversigt


Kendt igennem mange år pga. damplokomotivet litra S. Hvad de færreste i øvrigt vidste var, at dette ikke var udviklet af BODAN.
Navnet kommer fra producenten A.
BOhé-Jørgensen og producentlandet var DANmark.
Pånær nogle enkelte nye modeller var der tale om en videreførelse af modellerne fra den overtagne produktion;
DSB 1:87 SPOR 00. Nye modeller var dog under udarbejdelse, da man opgav produktionen i slutningen af 1950'erne.

 

 

Kendetegn / mærke:

Lokomotivet er ikke forsynet med producentnavn eller andre mærker. Vognene er i de første par år forsynet med en etiket i guld- eller sølvtryk med teksten "DSB 1:87 SPOR 00". Sidenhen bliver vognene forsynet med en oval etiket - rød m/guldtryk - med teksten "BODAN FACTORY OF MODELTRAIN DENMARK"

BO-MRK.gif (13329 bytes)

 

 

Emballage:

Hvid kartonemballage med påtryk på siden.

BOEMBG.gif (20797 bytes)

 

 

Følgende modeller er fremstillet:

Katalog-nr

Startår

Type

Ejer

Litra

Drift

101

1949

Damplokomotiv                                             

DSB

S

710

201

1949

Personvogn bogie                                         

DSB

AT

209

202

1949

Personvogn bogie                                        

DSB

CL

1501

301

1949

Lukket godsvogn hvid                                  

DSB

IA

19 131

302

1949

Lukket godsvogn brun                                  

DSB

HD

19 421

303

1949

Lukket godsvogn hvid                                 

DSB

Ivk

20 091

304

1949

Lukket godsvogn brun                                 

DSB

QG

32 841

305

1949

Ølvogn

Carlsberg

ZB

99 520

306

1949

Ølvogn                                                         

Tuborg

ZB

./.

307

1953?

Tømmervogn                                                

DSB

TGT

(8976 - 8995)

308

1949

Tankvogn bensin m/lejder                            

Shell

ZE

502 890

309

1949

Tankvogn bensin m/lejder                            

D.D.P.A.

ZE

502 426

309

1953?

Tankvogn bensin m/lejder                            

ESSO

./.

./.
310? ukendt Tankvogn bensin m/lejder CALTEX ./. ./.

311?

ukendt

Tankvogn bensin m/lejder                            

CALTEX (SJ)

xxx

./.

312?

ukendt

Tankvogn bensin m/lejder                     

BP (SJ)

xxx

./.

313?

ukendt

Tankvogn bensin m/lejder

CALTEX (SJ)

xxx

./.

314

1949

Åben godsvogn                                            

DSB

PB

00 000

601 1956 Gitterlysmast med enkelt udligger       
602 1956 do. med dobbelt udligger                    
603 1956 do. med ring      
604 1956 Rørmast med stationsnavn       
605 1956 Rørmast med lysstofrør      
620 1956 Overskæringssignal                             
650 1956 Stationsur med lysende 2-sidig skive      

© Torben Ziegler 1998

Modellerne er fremstillet til vekselstrøm (system Märklin).

Vognene består af en udhulet klods i bøgetræ med pålimet vognsider i papir.

Der findes varianter af nogle af modellerne, men disse er ikke medtaget her.

Til toppen

 

 

I øvrigt:
Lokomotivet blev også solgt som samlesæt og findes i øvrigt i flere varianter.

BOEMBS.gif (17279 bytes)          S-DEL.gif (35194 bytes)

De enkelte dele til lokomotivet, vognene og skinnerne blev også solgt som løsdele.

Man havde også et omfattende skinnesortiment samt fra 1956 også en del lamper mv.

At man igennem mange år har haft svært ved at adskille produkterne fra DSB 1:87 SPOR 00 og BODAN skyldes formentlig, at BODAN i flere år efter starten dels forsynede modellerne med etiketter med navnet på den tidligere producent, og dels også opbrugte emballagen fra denne produktion.

Der var tale om nogen eksport, primært til Sverige (heraf de svenske tankvogne), men ikke mange ved, at man også forsøgte at komme ind på det amerikanske marked og havde et engelsksproget katalog.

Der dukkede mange interessante emner op på en auktion den 24. maj 1997 hos Nellemann & Thomsen i Århus. På denne auktion stammede en del af numrene fra boet efter Poul Bohé-Jørgensen.

Til toppen

 

 

Kataloger:

Der er kendes til et katalog fra 1949 samt et katalog fra begyndelsen af 1950'erne og et fra ca. 1957. Desuden findes der et engelsksproget katalog.

 

Bo_kat49.gif (45744 bytes)         Tzbobl.gif (30484 bytes)

1949 kataloget.                                                    Katalog fra begyndelsen af 1950'erne.

                                                                  Katalog fra ca.1957.

Til toppen

 

 

Efterlyses:

Det formodes at der også har været en produktion af forskellige bygninger omkring 1950.
Hvilke modeller har haft katalonr. 310, 311, 312 og 313 - dansk Caltex samt de 3 svenske tankvogne ???

Hvis du skulle have kendskab til ovenstående, så bedes du venligst kontakte mig pr. tlf./fax., brev eller e-mail.

Til toppen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

101 / S710

BO-S.gif (21046 bytes)
Flere varianter findes.

 

201 / AT 209

BO-201.gif (21267 bytes)
Flere varianter findes.

 

202 / CL 1501

 

BO-202.gif (14416 bytes)

 

 

301 / IA 19 131

BO-301.gif (23356 bytes)

 

302 / HD 19 421

BO-302.gif (21784 bytes)

 

303 / Ivk 20 091

BO-303.gif (25629 bytes)

 

304 / QG 32 841

BO-304.gif (27138 bytes)

 

305 / ZB 99 520

 

 

 

 

 

 

306 / ./.

BO-306.gif (27474 bytes)

 

 

307 / TGT ./.

BO-307.gif (14365 bytes)

 

 

 

308 / ZE 502 890

BO-308.gif (21935 bytes)

 

309 / ZE 502 426

BO-309.gif (26448 bytes)

 

309 / ./.

ESSO tankvogn

Foto: Steffen Holm.

 

310 /

 

311 /

BOSJCAL.gif (26159 bytes)

 

312 / ./.

SJ BP tankvogn

Foto: Steffen Holm.

 

313 /

 

314 / PB 00 000

BO-314.gif (26147 bytes)

 

601 / Gitterlysmast

BO-601.gif (19981 bytes)

 

602 / Gitterlysmast, dobbelt

BO-602.gif (21399 bytes)

 

603 / Gitterlysmast med ring

 

604 / Rørmast med stationsnavn

 

605 / Rørmast med lysstopfrør

 

620 / Overskæringssignal

BO-620.gif (19043 bytes)

 

650 / Stationsur