Historien om...     Fotogalleriet

Historien mv.

H.C.models

Periode: 1991 - 2001.

Opdateret d. 17.10.2005


Denne produktion er opstået på 'resterne' af "HampLi Model" - forstået på den måde, at forretningen "HOBBY CENTRET" i 1985 købte formværktøjerne til litra MO overdelene af "HELJAN".

Det kan måske undre en del i dag, men forklaringen er ganske enkelt, at på det tidspunkt fremstillede "HELJAN" ikke modeltog - det begyndte man først på i 1991 som bestillingsopgave for en førende dansk legetøjsgrossist.

Fra 1985 og i årene derefter arbejdede Kim Olsen ihærdigt på at fremstille en helt ny undervogn til litra MO.
Efter mange besværligheder lykkedes det at fremstille en tilfredsstillende undervogn, og i 1991 kunne mj'erne atter købe denne klassiske danske maskine.


Fronten på litra MO 1871 fra "H.C.models".
Producentnavnet i bunden af litra MO.
Litra MO er mærket med producentnavn i bunden.

Kendetegn / mærke:

Litra MO fra "H.C.models" er let genkendelig på koblingskrogen, og endvidere er modellerne forsynet med producentnavnet samt et løbenr. i bunden.
Modellerne er ikke forsynet med lys.

Emballage:

Modellerne blev solgt i en kraftig blå/hvid emballage med et skumindlæg til fastholdelse/beskyttelse af modellerne.

Her kommer (når jeg har fundet dette i mit arkiv) et billede fra MO-mandens værksted.
Et kig ind i MO-mandens værksted, hvor de mange overdele til litra MO står klar til den videre produktion.


Her ses lidt lidt af detaljerne fra undervognen samt det indhuggede løbenr. (øverst tv.).

Om modellerne...

Litra MO blev fremstillet til både DC og AC. De blev fremstillet i 2 udgaver - 2- eller 3-frontlys. Modellerne er fremstillet med ialt 3 driftsnumre.
Med katalognr. 7 en 3-frontlys model med driftsnrummeret 1835. Med 2-frontlys samt katalognr. 8 findes en model med driftsnummeret 1844 og en model med nummret 1871.
På et tidspunkt var der tale at fremstille bivogne til litra MO, men det blev kun til motorvogne.

I år 2001 skiftede formværktøjerne atter ejer. Det var forretningen "TOG-DILLEN" som købte værktøjer og restlageret af emballage og MO-overdele.
Fra denne forretning ventes i løbet af foråret 2003 en litra MO af 1900-serien, og endnu engang med en nykonstrueret undervogn.

Diverse:

"HOBBY CENTRET" har igennem årene også fremstillet andre danske modeller samt haft en finger med i spillet om nogle meget populære danske modeller fra "Lima".

Allerede så tidligt som i 1983 havde man en "Småserie"-produktion og fremstillede 2 stk. tjenestevogne (basismodel litra IAR fra "Liliput") samt en kødvogn (basismodel litra IAL fra "Liliput").

Indehaveren (Ove Petersen) fra "HOBBY CENTRET" var aktiv på flere områder og havde bla. importen af "Liliput" i begyndelsen af 1970'erne samt formentlig også "Lima".
I hvertfald var Ove stærkt involveret i fremkomsten af den brune litra MZ fra "Lima", og i MR-modellen fra samme producent (som udkom i 1983 ) havde Ove så store interesser i, at forretningen havde 3 måneders eneret på den nye danske model.

I 1993 fik Kim Olsen fremstillet et samlesæt i plastik til overdelen til en litra ME, og i 1997 var det den spændende sovevogn litra WLABr som "HOBBY CENTRET" fik fremstillet som exclusivmodel hos "Lima" på basis af en engelsk sovevogn.

Kilde: Eget arkiv.

Den grå tjenestevogn 833.



Et farvefoto af forbilledet var vedlagt ME-byggesættet.



Til top

www.DANSKmodel.dk