NYT i forretningerne




Til 2004-nyt del I (jan. - juni).
Til 2004-nyt del II (juli - dec.).





22. december 2005 Har du penge, så kan du få...
Er du märklinist og længe har ønsket dig en bestemt model, ja så er tidspunkt måske inde nu.

Salget af modeltog i Tyskland er faldet kraftigt i det seneste par år, og som andre producenter så har Märklin også haft problemer med den mindre omsætning. Man har prøvet at rationaliserer sig ud af det, men helt godt går det stadig ikke.

På det seneste har det et par gange været fremme i medierne, at Märlin var til salg - forretningsfører Paul Adams har hverken ville be- eller afkræfte rygterne.

Men mon ikke at det kun er et spørgsmål om ganske kort tid, inden Märlin har fået nye ejere? Tilsyneladende er en kreds af investore klar til at sætte penge i "det tyske industrieventyr".

Vil Märlin blive solgt er tidens store spørgsmål.

Hvis dine lommer er "dybe" nok, så er tiden vist inde til at realisere drømmene om at blive producent og herved suverænt at beslutte f.eks. hvilke modeller danske mj'ere skal have i årene fremover.


20. december 2005 MZ serie IV på vej til forretningerne...
Så er den god nok !

Den længe ventede MZ serie IV fra hobby trade skulle nu være at finde i forretningerne i DC-udgaven med hele 3 driftsnumre.
Pakkerne skulle være afsendt tirsdag, så posten og mængden af julepakker afgører om den er fremme hos din forhandler nu.

Jeg så en 0-model (den sidste inden produktionsstart) på et stort klubanlæg tirsdag aften. Her trak modellen let og ubesværet af med 30 godsvogne på krogen.
Så det tyder godt.

Jeg håber på et senere tidspunkt at kunne vende tilbage med en afprøvning af modellen.


20. december 2005 Sæt med ESSO-tankvogne...
Stærkt forsinket er tankvognssættet med de 2 "ESSO"-tankvogne fra Märklin dukket op i forretningerne lige til julehandlens slutspurt.

INFO: CMT TOGSHOPPEN.


19. december 2005 Den ukendte tankvogn...
En DSB tankvogn på Märklin-basis er dukket op som Småserie-model i et meget lille antal.

Historien om denne model (som Märklin IKKE ville fremstille) vil på et tidspunkt dukker op under "Diverse".


19. december 2005 Har du købt en litra PR ?...
Lige efter fremkomsten af litra PR fremkom der meldinger om forskellige problemer - i det sidst udkomne nummer af tidsskriftet banen kan du læse meget mere om disse (inkl. afhjælpningen af disse) samt om en prøvekørsel af modellen.

Ikke alle mj'ere læser banen, så hvis du skulle have et eksemplar af litra PR som periodevis går 'død', så kan dette skyldes en forkert programmering af dekoderen.

Iflg. oplysninger fra HELJAN til banen så havde dekoderne på de først udleverede modeller en forkert programmering af CV61.
Fra Uhlenbrock er dekoderen programmeret til værdien 110. Denne værdi skal ændres til 130.


16. december 2005 MZ'er med lyd...
Med DC-udgaven af modellen m/lyd så skulle den sidste af MZ'erne i serie I (den vinrøde) fra Roco være udleveret.

INFO: Taastrup Togkælder.



12. december 2005 Endelig et rangerlokomotiv...
Igennem adskillige år har danske mj'ere 'væltet sig' i det ene strækningslokomotiv efter det andet. Rangerlokomtiver har det derimod knebet gevaldigt med.

Det har Kim Møller fra Tikøb Hobby nu gjort noget ved, idet Tikøb Hobby i oktober måned bragte et damplokomotiv DSB litra F m/lav kulkasse på markedet til DC.
Modellen er en 100% korrekt overdel støbt i resin med løsdele i hvidmetal monteret på en "Tigerli" fra Liliput.

En skøn lille maskine som burde være et fast stykke inventar på de fleste danske anlæg.

Jeg har haft et eksemplar til afprøvning og resultatet kan du se HER.


10. december 2005 Så er det tid til damplokomotiver...
Hos hobby trade har man i et stykke tid tumlet med planer om at fremstille damplokomotiver.

Nu har man så taget den endelige beslutning og går allerede i gang med projekteringen af et dansk lokomotiv straks i det nye år.
På nuværende tidpunkt vil man ikke løfte sløret for hvilken litra man starter med, men læserne af tidsskriftet banen kan deltage i en gætte-konkurrence om hvilken litra.
Da man tænker langsigtet så har flere damplokomotiver været i overvejelse, men hvilken litra man vælge at lægge ud med vil formentlig først blive bekendtgjort i forbindelse med den kommende "Nürnbergmesse".

Som mj'er er der mange gode grunde til at se optimisk på hobby trade's nye tiltag.
Damplokomotiverne vil blive fremstillet på en ny fabrik med flere års erfaringer i at fremstille tilsvarende til europæiske og amerikanske producenter (man har bl.a. fremstillet Big-Boy). Modellerne vil blive superdetaljeret med støbte messingdele samt gangtøj i metal. Hjulene vil blive fremstillet helt i metal og med strømoptag på alle hjul.

Især Märlin-kørere bør glæde sig over, at hobby trade som producent er lydhør over for brugernes ønsker. Lokomotiverne vil blive konstrueret således at de vil kunne køre på R1 kurver - hvem sagde M-skinner 5100 ;o) - samt med seperat hjulprofil og NEM-norm for AC og DC.
Altså INGEN unisex-hjul på trækkraft fra hobby trade.
Mon ikke at Märklin-kørerne forstår at værdsætte dette initiativ i form at køb af modellerne til sin tid.

Den første model forventes i forretningerne inden julen 2006. Jeg har hørt lidt om priskalkulationerne på de kommende danske damplokomotiver. Det lød godt nok meget fornuftigt, og hvis disse kan holde hele vejen igennem projektet, ja så vil der ikke blot ligge mange damplokomotiver under mj'ernes juletræer til næste år - der vil ligge rigtig mange.

Det bliver spændende at følge projektet og held og lykke med satsningen.


9. december 2005 Atter problemer hos Märklin...
Den store tyske producent - som netop har glædet de skandinaviske lande med nogle nye modeller - har atter problemer med økonomien.
Ifølge udementerede meldinger vil 2005 omsætningen være 30% under 2003 omsætningen, og mange de 700 medarbejdere i Göppingen går julen i møde i frygten for at miste deres job.

INFO: MIBA online.


9. december 2005 Roco er atter på banen...
Det nye selskab Modellesienbahn GmbH har for 25 mio. € overtaget varelager mv. fra det konkursramte Roco, og meget tyder på at Roco også i tiden fremover vil være en aktiv medspiller på modelbanemarkedet.

INFO: MIBA online.


6. december 2005 Så er Köf II fra Märklin kommet...
Den (for Märklin-folket) længe ventede model af DSB Köf II er med knap 3 måneders forsinkelse*) endelig dukket op på markedet.


Modellen - AC digital - hører helt klart til de bedre modeller af dansk materiel fra Märklin igennem årene. At modellen så også er udstyret med en dejlig gearing gør den bestemt ikke ringere til rangeropgaver på de analoge anlæg.

INFO: CMT TOGSHOPPEN.



*) Skønt forsinkelser på danske modeller efterhånden ikke burde bringe nogen mj'er i affekt, så er der alligevel "panik" hos mange, når modellen IKKE dukker op på det forudsagte tidspunkt.

Det kan vel næppe siges for tit, så.............
Danske modeller dukker op i forretningerne når de er færdige, og ikke altid til den udleveringstermin producenten har sat/lovet længe før produktionsstart !

Der skal så uendeligt lidt til før en model forsinkes et par måneder eller to - ja endda op til flere år.
Det er selvfølgelig trist, men det væsentlige er trods alt, at modellen kommer.

Og når modellen så endelig er i forretningerne, ja så skal mange mj'ere lige have købt noget andet først - og nyheden løber jo ingen steder, så den kan man altid købe :-{


6. december 2005 Nu også et katalog fra EpokeModeller...
Efterhånden har EpokeModeller fået så mange ting (modller og løsdele) i sortimentet, så man nu har lagt et katalog samt en prisliste på hjemmesiden - begge er i pdf-format.

Det er lykkedes EpokeModeller at skaffe et mindre antal af noget så klassisk dansk som det røde postbud.

Der er tale om håndmalede figurer - 10 forskellige - som vil kunne pynte på mange anlæg.
Måske et emne til årets ønskeseddel for mj'ere ?

INFO: EpokeModeller.


5. december 2005 MZ serie I i forretningerne...
Den vinrøde MZ serie I med driftsnummer 1402 fra Roco skulle så småt være nået rundt til landets forretninger i DC analog og AC analog/digital udgaverne.
Modellerne med loksound forventes i løbet af kort tid.


28. november 2005 Litra ME m/nye driftsnumre...
Litra ME fra hobby trade er netop kommet med nye driftsnumre.
Nu findes ME'eren også med følgende numre: 1505(rød/sort), 1509(helrød) og 1521(blå).
Modellerne er i øvrigt med de sidste nye gearkasser og selvføgelig til AC henhv. DC.

INFO: Taastrup Togkælder.



28. november 2005 Mere litra ME...
I forbindelse med de netop udsendte modeller af litra ME med nye driftsnumre, så må jeg hellere gøre dig opmærksom på, at de tidligere driftsnumre vil udgå.

hobby trade's hjemmeside kan du (under "Produkter","Lokomotiver" vælg her "ME") se driftnumrene på tidligere udsendte modeller.
Skulle du endnu mangle et af disse driftsnumre, så kan din forhandler måske stadig hjælpe dig.


14. november 2005 Sidste hånd på de små Q-vogne...
De små Q-vogne fra hobby trade vi snart være at finde i handlen. Der er netop kommet nogle prøvetryk af disse til landet, og produktionen af modellerne forventes igangsat i den kommende uge.


Modellerne skulle være i handlen i løbet af første halvdel af december måned.
Det første oplag af modellerne leveres med stjernehjul uden merpris.
Vær opmærksom på at privatbanemodellerne kun vil blive fremstillet i et begrænset antal.

INFO: hobby trade
hvor du kan se billeder af flere prøvetryk.



10. november 2005 Den sidste HCA-model...
Ja så skulle IC 3'eren med HCA-udsmykningen fra HELJAN være kommet på markedet.

Der er også kommet et jubilæumssæt med en litra MO samt 2 stk. litra CC; "Nordpilen".

Dette sæt består af litra MO 1825, CC 1136 og 1143 - modeller med disse driftsnumre vil kun findes i dette sæt.

Vedlagt sætte findes en folder hvori Jens Bruun-Petersen har skrevet historien om "Nordpilen" samt det igennem årene benyttede materiel.

Lidt specielt for MO'ere i grænseoverskridende trafik var at disse var udstyret med 3-lys. Modellen i sættet er udstyret med 2-lys, men en ekstra lygte er vedlagt sættet.

Jubilæumssættet er blevet godt modtaget og flytter sig hurtigt over disken i landets forretninger.

Historien om "Nordpilen" er beskrevet flere steder igennem årene. Et af stederne er "Jernbanen" nr. 5 fra 1978, hvor John Poulsen har skrevet en artikel om Motoreksprestoget "Nordpilen".

INFO: Taastrup Togkælder.



25. oktober 2005 Brochure fra Roco...


Hos det reetablerede Roco er man nu nået så langt, at man har kunnet udsende en brochure med efterårets modeller - bl.a. de 2 danske litra MZ.

Brochuren kan ses / afhentes i forretningen.

INFO: Taastrup Togkælder.

Du kan også se brochuren med Roco's efterårprogram hos denne tyske forretning.


20. oktober 2005 Bog om DSB litra E på trapperne...
I løbet af foråret kommer der en bog om det største danske damplokomotiv fra LOKOMOTIVETs Forlag. Man har arbejdet med bogen igennem lang tid og er nu ved at lave lay-out.
Bogen er skrevet af Steffen Dresler, og det er lykkedes at få fat i en mængde ikke tidligere offentliggjort arkivmateriele, og man har bl.a. materiale fra Rigsarkivet, Erhvervsarkivet i Århus, Maskinafdelingens arkiv, Danmarks Jernbanemuseums arkiver og ikke mindst private samlinger.

Alt i alt tyder det på endnu et spændende værk fra LOKOMOTIVET.

Bogen vil blive trykt i 500 eksemplarer, og den må være af interesse for mange af de mj'er som har købt / køber modellen af DSB litra E fra HELJAN.

Prisen er endnu ikke fastlagt, men den vil du formentlig kunne finde i det næste nummer af LOKOMOTIVET.

Her kan du læse meget mere om bogens indhold.


19. oktober 2005 Pris samt leveringstermin for Roco Mz...
Der er kommet forventet leveringsterminer for DSB litra MZ fra Roco, og disse ser således ud:
MZ serie I m/driftsnr. 1402 (vinrød) forventes den 1/12 som DC analog, den 7/12 som AC analog/digital, den 14/12 som DC digital/loksound og den 21/12 som AC digital/loksound.

MZ serie II m/driftsnr. 1414 (rød/sort) forventes den 1/1 2006 (?) som DC analog og AC analog/digital, den 14/1 2006 som DC og AC digital/loksound.

INFO: TOG & TEKNO.


19. oktober 2005 DSB litra Pr...
Ja, så er den god nok. Damplokomotivet litra Pr fra HELJAN er nu at finde i forretningerne.

INFO: Taastrup Togkælder.


14. oktober 2005 Slut på ferien...
Under en parasol på stranden på Koh Samui.Også i år blev ferien tilbragt langt væk fra Danmark - og nydt i fulde drag.

Hvad skete der så på den hjemlige modelbanefront i mellemtiden ?

Det var sikkert med nogen overraskelse, da man hos Tikøb Hobby blev bekendtgjort med HELJAN's planer om DSB litra E.
Normalt er Tikøb Hobby meget åben mht. de kommende produktioner, men for en gangs skyld var man gået stille med dørene og havde udviklet et ombygningssæt til litra E beregnet på montage på div. lokomotiver fra Märklin og Trix - dette sikre problemfri kørsel på alle standard skinneradier og reservedelsgaranti i mange år fremover.

Billeder samt flere oplysninger om litra E kan findes på Tikøb Hobby's hjemmeside.



I begyndelsen af måneden afholdt DMJU sin udstilling i Fredericia. Besøgstallet var lidt under 2.000 besøgende - arrangementerne i august i Valbyhallen samt på Danmarks Jernbanemuseum har nok afholdt nogle mj'ere fra at drage til Fredericia - så det må vel siges at være et rimeligt antal besøgende.



Vanen tro så havde DWA Hobby også en nyhed med på DMJU-udstillingen. Denne gang var det en model af litra PT 9513 m/blå presenning.
Der var kun tale om et meget lille oplag af denne nyhed. Hvis du ikke fik fat i denne model, så er bestillingsfristen den 29. november.
Modellerne forventes udleveret fra januar 2006.



DWA Hobby er gået i gang med opbygningen af en hjemmeside, og fremover vil du kunne holde dig orienteret om kommende nyheder HER.


Fra HELJAN er der kommet følgende vogne på markedet: Litra AB, Bc-t, BD & Bk.

I nær fremtid forventes den blå MY'er samt den blå IC3'er på markedet, og litra Pr skulle være at finde som demo-modeller rundt om i landets forretninger, så også denne model er meget tæt på.



Hvis en og anden skulle få den idé, at jeg benyttede alle 3 uger under en parasol på stranden, så kan billedet ovenfor fortælle en lidt anden historie om en af mine 'legekammerater' fra tigertemplet nær Kanchanaburi i det vestlige Thailand (nær River Kwai).


14. september 2005 Så er litra IB kommet...
I søndags var de til salg i Skørring, og nu er de så småt nået ud til landets mj-forretninger; litra IB.

hobby trade's seneste nyhed er den klassiske godsvogn litra IB i flere udgaver - Interfrigo / Kølevogn / Ølvogn - og den er (vane tro) blevet modtaget godt af mj'erne.

INFO: Taastrup Togkælder.


11. september 2005 Atter en af de lækre tankvogne...
I løbet af august / september måned er den senste model 'sivet ud' fra DWA-hobby.

Der er tale om en epoke II tankvogn m/bremsehus fra "DE FORENEDE MARGARINEFABRIKKER A/S", og denne gang er der tale om den røde udgave af tankvognen - i foråret kom der en model af en af de grå tankvogne fra samme firma.


8. september 2005 Det gik hurtigt, og dog...
Litra E blev så godt modtaget (læs; forudbestilt) af landets forhandlere sidste søndag, så HELJAN allerede i løbet af søndagen øgede det oprindelige antal af "Guldmodeller" med 100 stk., således at der ville blive fremstillet i alt 400 stk. af "Guldmodellen".

Om mandagen kunne HELJAN så melde "udsolgt" af "Guldmodellen", og en smule panik kunne måske anes hos nogle mj'ere.
Men slå nu liige lidt koldt vand i blodet - det var forhandlere, og ikke mj'ere som havde sat sig på oplaget af "Guldmodeller".
Et rygte - tag dette med varsomhed - nævner en enkelt forhandler som aftager af tæt på halvdelen af oplaget, så mon ikke at man kan finde den specielle litra E i et stykke tid endnu i denne forretning.


5. september 2005 DSB litra E er på vej...
Når talen har været om nye danske modeller, så er DSB litra E blevet bragt på bane utallige gange igennem årene. Flere af de udenlandske producenters navne har været nævnt, men ingen af disse har fattet interesse for at give danske mj'ere denne model - heldigvis kan man fristes til at sige.
For nu er DSB litra E kommet på HELJAN's produktionsplan, og modellen kommer sammen med en SJ litra F i juni 2007.

Det var den helt store nyhed som HELJAN slap ud ved et grillarrangement for danske og svenske forhandlere søndag

DSB litra E vil komme i 2 modelserier:
a) en "Guldmodel" - E 994 m/lydmodul, røgmodul, højtaler og dekoder (både til DC samt AC) - der fremstilles kun 400 modeller i denne serie.
For at komme i betragnng til en "Guldmodel" så skal litra E bestilles inden den 1. februar 2006. Samtidig skal der indbetales kr. 600,00.
Hvor længe tør du vente ?


b) en "Standardmodel" E 978 og 980 m/dekoder (både til DC samt AC).

Svenske mj'ere vil også få tilbudt litra F i 2 modelserier, og her fremstilles "Guldmodellen" i 500 eksemplarer.

HELJAN har sat sig godt ind i forskellene på litra E, og man har planer om at lade en ekspertgruppe på max. 4 personer følge projektet hele vejen igennem.

Programmet for danske modeller i den kommende tid ser pt. således ud:

September 2005
MY 1135 som tjenestelokomotiv.
4 stk. litra AB, 4 stk. litra BD, 2 stk. litra Bc-t og 2 stk. litra Bk.

Oktober 2005
IC-3 i det nye design
IC-3 i H.C. Andersen udførelsen
Litra Pr 905 og 908
Nordpilen - litra MO + 2 stk. litra CC

2006, 1. kvartal
Litra HD (5 forsk.), Faxe Kalk, DLG (2 forsk.) samt Gklms

2006, 2. kvartal
Litra PB (4 forsk.)
"Guldmodellen" af litra E

2007, 3. kvartal
"Standardmodellen" af litra E.

Og her er så produktionsplanen:


Svenske mj'ere vil nok finde glæde i at se T21 er kommet med i planen ;o)

INFO: HELJAN.

Hos LOKOMOTIVET kan du under "Nyheder" læse mere om projektet med DSB litra E




5. september 2005 Uhlenbrock sælges fremover af HELJAN...
Den 1. oktober overtager HELJAN salget af Uhlenbrock i England samt i hele Skandinavien.


2. september 2005 Den første efterårsnyhed er kommet...
Den første af i alt tre danske nyheder fra Märklin er netop ankommet.
Det drejer sig om godsvognssættet katl. 46906 med 2 stk. litra Eaos belæsset med skrot.

INFO: CMT TOGSHOPPEN.


31. august 2005 Rystevognen litra Cu på vej...
På den netop afholdte "Hobbymesse" her i weekenden i Valbyhallen var det muligt at se eller gense overdelene af litra MH fra MG-Togmodelle (der var 2 farveprøver udstillet i en montre) og MZ fra Roco (de 2 overdele var måske svære at få øje på), samt et par "køre"-modeller dels af litra MZ fra hobby trade (viste farveprøve samt køreegenskaber på en lille demobane) og dels af litra PR fra HELJAN (udstillet i en montre)
Alle modeller som vi har hørt om i et stykke tid, og som vi formentlig snart kan få ud og rulle rundt om i landet.

Den mest interessante model på "Hobbymessen" var måske modellen, som slet ikke var tilstede på messen.
hobby trades stand var der store plakater med rystevognen litra Cu. Modellerne er planlagt til at komme på markedet i løbet af foråret 2006.
Et ret så spændende modelvalg som nok skal få mange danske mj'ere helt frem i skoene.

Planerne om litra Cu er så nye, så der pt. egentlig ikke er flere informationer om modeller og modelvarianter.
En plakat i A4 kan downloades på hobby trade's  hjemmeside.

*) "køre"-modeller = køreklare modeller hjemtaget til Danmark for den sidste finjusering hos producenten.


25. august 2005 Så lykkedes det...
Den 6. juni skrev jeg, at en meget stor del af HELJANs svenske vogne var blevet ødelagt under transporten til Danmark.
Det er nu lykkedes at få en helt ny produktion af disse - af svenske mj'ere med længsel ventede - vogne hjem, og på Fyn befinder der sig en meget glad mand.

INFO: HELJAN - hvor du også kan se et billede af den glade mand foran en stabel kasser med svenske vogne.



22. august 2005 Det må være skønt at være nordmand...
Fredag den 16. september åbner skandinavien største modelbanecenter i Oslo.

De 2 kendte norske modelbaneforretninger - Amundsen Hobby og ModellCompagniet - er gået i samarbejde om et projekt af hidtil ukendt størrelse i skandinavien; Oslo Modelljernbane-senter.

Modelbanecentret er på ikke mindre end 900m2 med modeljernbane i alle størrelser.
Centret vil udover de 2 forretninger også rumme permanente udstillingsanlæg, udstilling af jernbanerelaterede effekter og desuden rumme mulighed for at arrangere produktpræsentationer, minimesser samt meget mere.

Et spændende tiltag som nok vil være værd at besøge i forbindelse med en tur til Norge.

KLIK på billedet og pressemeddelelsen vil åbne sig som en PDF-fil.


17. august 2005 Håndmodel af litra Mz er kommet til Danmark...
Karsten fra hobby trade er netop kommet tilbage fra en tur til Kina, og med i kufferten havde han en køreklar håndmodel af litra Mz.

Modellen skal nu gennemtestes og de sidste rettelser foretages.
Når disse er overstået, vil der blive givet grønt lys for produktionen.
Modellen forventes på markedet i slutningen af 4. kvt. eller senest i 1. kvt. 2006.

INFO: hobby trade - hvor du også kan se flere billeder.


17. august 2005 Ikke bare 1, men 2 fra Roco...
Tog & Tekno præsenterede ikke bare et enkelt men hele to prøvetryk af litra Mz fra Roco ved det netop overståede arrangement på Danmarks Jernbanemuseum.


Med disse to prøvetryk tyder det på en voldsom satsning på det danske marked fra Rocos side, og det bliver spændende at følge det videre forløb.


17. august 2005 HELJAN skifter agent i England...
England er et stort marked for HELJAN og i begyndelsen af september måned skifter man agent.

Howes Models Ltd er den nye agent, og i samme forbindelse opretter man et telefonnr. specielt for de mange engelske kunder.

INFO: HELJAN



15. august 2005 Der kom My / Mv / Mx , og nu kommer snart Mz...
På de netop overståede Frichs-dage på Jernbanemuseet var der måske en bestemt type, som kunne interessere mj'erne mere end andre - litra Mz i 1:87.

Inde i hallen kunne man hos hobby trade se et prøvestryk af overdelen til den kommende litra Mz.
Som sådan en ganske lovende model, men een og anden hos hobby trade har nok fået et mindre chok efter en rundtur til de andre stande i hallen.

KLIKbart billede

Efter konkursen hos Roco i juli har man formentlig ment, at der var oceaner af tid til at færdigudvikle litra Mz.

Så det må have været lidt af en overraskelse, da man kom forbi standen hos TOG & TEKNO - for hvad stod der så udstillet her ? Ja, lige netop - det var en overdel til en litra Mz !

KLIKbart billede

Sammen med prøvetrykkene af litra Mh stod der også et prøvetryk af en litra Mz fra Roco.

Det var vist lidt af en overraskelse for mange, at Roco var nået så langt frem i processen.
Endnu mere overraskende var det utroligt høje detaljeringsniveau - østrigerne magter altså noget som kineserne (endnu) ikke behersker - så dette prøvetryk blev studeret endog meget nøje.

Om litra Mz kommer fra Roco eller Modelleisenbahn Gmbh er fløjtende ligegyldtdigt for danske mj'ere (de kender den velfungerende teknik).
Men kommer, det gør den helt afgjort. Og det bliver højst troligt INDEN førstkommende jul.

Det nye østrigske selskab skal tjene penge, og det spanske samt danske marked har købedygtige og -villige mj'ere klar, så den model skal vi nok snart høre mere om.


10. august 2005 NYT FRA HELJAN - DSB LITRA PR...
Den 29. juli modtog HELJAN to færdige produktionsmodeller af DSB litra PR.

Det er to meget flotte modeller, der har været værd at vente på. Se de allerførste billeder af de nye modeller (fotos af SD).
Læg mærke til at kulkasseopbygningen nu er helt korrekt til lokomotivnummeret.

Modellerne påregnes at være i handelen sidst i september eller begyndelsen af oktober, idet HELJAN skal foretage et par småjusteringer, inden modellerne kan sendes i handelen.

Læs mere i det kommende nummer af LOKOMOTIVET (nr. 83, medio september).

Tekst og INFO: LOKOMOTIVET.


29. juli 2005 IB vognene er ved at være klar...


I april måned fik hobby trade de første prøvestøbninger af litra IB. Man har foretaget nogle ændringer og er nu nået så langt i projektet, at modellerne begynder at tage form - se blot disse billeder af de netop modtagne prøvetryk fra Kina.

Der ser ud til at blive nogle spændende vogne med en masse detaljer.

Der er nu kun nogle få småting som skal rettes inden modellerne går i produktion.
Som planerne ser ud pt., så forventes produktionen startet i slutningen af august måned.

INFO: hobby trade - hvor du også kan se flere billeder.


28. juli 2005 Moderne DSB fra PIKO...
Indenfor modelbaneverdenen hører det til sjældenhederne at en model kommer før den annoncerede udleveringstermin.
Men med DSB-modellen af Desirotoget har PIKO bragt en model på markedet ca. 1 måned tidligere end forventet.

Modellen af DSB's lokaltog imemllem Svendborg - Odense er således netop ankommet i de danske forretninger.
Modellen er kommet til AC såvel som til DC.

INFO: Taastrup Togkælder.


18. juli 2005 Og hvad skriver de så om Roco...
Det er altid rystende, når en af de gamle og store aktører på modelbanemarkedet kommer i økonomiske problemer.
Der er nu gået knap en uge siden oplysningerne om Roco's konkurs kom frem, og situationen er sidenhen blevet kommenteret rundt om.

Jeg har her samlet en lang række link til medier og debatfora, således at du kan følge med i informationsstrømmen.

Men lad mig først starte med pressemeddelelsen fra Roco, og konkursbegæringerne findes HER.

I Østrig har man kommenteret begivenhederne i pressen samt på lokale dabatfora, bl.a. disse steder:
die presse.at og på bahnforum.info (181). Endvidere også på salzburg.com og HER og HER.
Endelig er der et TV-klip fra Østrig ORF.

I Tyskland (som er Roco's største marked) har man haft mange indlæg på en tysk nyhedsgruppe bl.a. HER, og HER og HER.

Og på modellbahn-news.de har man orienteret om situationen for den østrigske producent.

Også i vore nabolande har man diskuteret informationerne samt fremtiden.
I Norge bl.a. på mjf.no (32) og i Sverige på modellrallaren.com (69) og HER.

Selv på debatforaet for märklin-brugere har man haft kommentarer til situationen.

I Danmark har debatten været mere behersket dk.fritid.jernbaner.model (5) og sporskiftet.dk (2) , og det kan unægtelig undre en del, da netop Roco har bragt mange danske modeller på markedet.
Ydermere har Roco været meget synlig på udstillinger igennem årene, hvor den engagerede indsats fra den danske agents side (med bl.a. sine "hans-on" tilbud til børnene) må formodes at have skabt tilgang af mange unge mj'ere.

Tallene i () angiver antallet af debatindlæg / deltagere i de respektive fora.


13. juli 2005 Har Roco ondt i økonomien...
Fra tid til anden florerer der historier / rygter, om at denne eller hin af de store modeltogsproducenter har økonomiske problemer, og aktuelt kunne noget tyde på, at Roco har endog meget ondt i økonomien = øjeblikkelig betalingsstandsning.

Der kan findes lidt om vanskelighederne HER.

Godt lyder det unægteligt ikke for den østrigske producent (som også har givet danske mj'ere mange gode modeller igennem årene), men lad os nu lige slå lidt isvand i blodet i disse varme tider og se tiden lidt an.

Aktuelt er det værste for danske mj'ere, at der ikke kommer nogen litra Mz fra den kant. Men den får vi så fra hobby trade på et eller andet tidspunkt.


12. juli 2005 Di4'eren går som "varmt brød"...
En mail fra min norske mj-ven fortæller, at nu skulle samtlige typer af NSB Di4'eren være at finde i de norske forretninger - Di4 m/driftsnr. 651 & 653.

Og ja, de norske forhandlere har haft travlt.
Salget af Di4 har simpelt hen været forrygende.

Nu glæder man sig til at modellerne med de næste driftsnumre bliver leveret fra hobby trade.

Men der er også flere spændende modeller til NSB-kørere på planlægningsstadiet:
CD 66 - et samarbejdsprojekt mellem Hobbytrade - ModellCompagniet og Mehano
DI 6 - et hobby trade projekt.


7. juli 2005 MH-projektet kører...
For 3 uger siden kunne jeg berette om det første prøveskud af litra Mh fra MG-Togmodelle.dk.
På de viste billeder kunne man se en interimistisk undervogn.
Nu er man nået så langt i projektet, at den første køreklare undervogn er kommet hjem fra Kina. Samtidtig har man fået farverne endelig på plads, og de første overdele var også med i sendingen.

Et er teori, og noget helt andet er en håndmodel. Så lige nu er man gået i gang med at optimere køreegenskaberne, men mht. farverne på overdelene så skulle disse være helt på plads - se blot de 2 billeder.

Iflg. de seneste meldinger, så skulle litra MH komme på markedet i starten af oktober måned.

INFO: TOG & TEKNO.


Uge 24 Nu også veterantog i model...
Ja så er den første model af en veterantankvogn kommet på markedet.

Med ca. ½ års forsinkelse er der fra SACHSENMODELLE kommet en model af en epoke III tankvogn fra "Det danske Petroleums Aktieselskab" (DDPA) med driftsnummeret ZE 502 180.

Vognen er bygget i 1920 og blev i 1969 af "DANSK ESSO" foræret til HgJK - hvor den indgår i materielbestanden i dag.

Det der gør denne epoke III model til en model fra en veteranjernbane er påtrykket HgJK på vangerne - kan man abstahere fra dette, så er det en køremodel til epoke III.

Om det er bevidst eller et uheld, at man har fået fremstillet en veteranmodel, tja det vides ikke.
Men når man nu har haft en 1:1 tankvogn som forbillede, så kan det undre mig en smule, at det så er lykkedes at placere bl.a. påtrykket af hjemstedet helt anderledes på modellen.

Helhedsindtrykket er dog en ganske nydelig og anvendelig model.

Hvis du vil se et billede af tankvognen hos "Nordsjællands Veterantog", så kan du klikke HER.

Hvis du vil se lidt mere af vognens historie så besøg Jernbanen.dk og kig under "DSB", "Private vogne" & vælg "1893 - 1966".


18. juni 2005 Nok en model tager form...
hobby trade har også modtaget en prøvestøbning i sidste uge; nej ikke af litra MH men af deres egen kommende MZ'er.

Prøveskud af Mz IV fra hobby trade.På den kinesiske fabrik har man rigtig haft travlt med at fremstille prøveskud til de danske mj'eres kommende model-ler / drømme.

Således kom det første prøveskud af litra MZ IV fra hobby trade til Danmark i sidste uge.
Nu skal modellen igennem en grundig 'korrekturlæsning', inden man går videre med projektet.
MEN, bedømt ud fra billederne af det første prøveskud, så ser det ganske lovende ud.

Det er alt for tidligt at sige noget konkret om tidspunktet for udsendelsen af modellen, men med den netop udsendte model af NSB Di4 i hu (en "færdig"-model der osede langt væk af kvalitet og kun ganske få emner til eftermontering), så er modellen af MZ IV så afgjort værd at vente på.

INFO: hobby trade


17. juni 2005 Dansk sommernyhed fra märklin...
Ganske overraskende har märklin annonceret ankomsten af en DSB Köf til september.
Der er tale om en lidt speciel DSB Köf, da der er tale om en ex. Lollandsbanen - og i denne banens farver - udstyret med et hvidt "DSB".


16. juni 2005 Så tager modellen form...
Det er meget længe siden, at der har været noget konkret at fortælle om rangérlokomotivet litra MH fra MG-Togmodelle.dk, og nogle har formentlig troet, at projektet var gået helt i stå.
Men MG-togmodelle.dk har arbejdet stille og roligt med projektet, og man er nu nået så langt frem i forløbet, at det første prøveskud af en yderst interessant model er dukket op i Danmark.

Prøveskud af litra MH fra MG-Togmodelle.dkJeg har fået et par billeder, så jeg iler med at bringe nyheden samt nogle billeder af det første prøveskud.

Billederne er sandt for dyden IKKE noget at prale af, men skønt kineserne har valgt nogle dunkle farver til det første "skud", så viser disse nogle af detaljerne på den kommende model.
Jeg har lysnet billederne en del for at få detaljerne frem.





Man kan godt ane de mange detaljer samt indretningen af førerrummet, så der er noget at glæde sig til.

Da der kun er meget få ændringer, så forventes de første modeller at være i forretningerne lige efter sommerferien.

INFO: TOG & TEKNO.


9. juni 2005 Di4 er kommet til Norge...
Den 20. januar skrev jeg om prøvestøbningen af NSB Di4 fra hobby trade, hvor man kun skulle rette nogle enkelte ting, inden man trykkede på "GO"-knappen i Kina.
Nu har man trykket på knappen, for fra min gode mj-ven Steen i Norge modtog jeg en mail, hvori Steen skriver at Di4 kom til Norge i går og formentlig ville være at finde i de norske forretninger allerede i dag.

I første omgang er der kommet en sending med Di4 653 i DC samt i AC digital.
I denne omgang er der ikke kommet nogle modeller med lyddekoder, ligesom man også må vente lidt endnu på Di4 651.

Lur mig, om ikke der bliver travlt i de norske mj-forretninger i de kommende dage !


8. juni 2005 Prøveskud af SJ F5...
Mens man i Sverige må vente lidt endnu på 30-tals vognene, så er de første prøveskud af rejsegodsvognen F5 kommet til HELJAN, hvor man i løbet af den kommende måned skal foretage diverse korrektioner på modellen.

Den færdige model forventes først klar på markedet sidst på året.

Mht. de beskadigede 30-talsvogne så var skaderne måske ikke helt så store som først meldt ud i et indlæg på den svenske Portal - omend de var store nok.
Nogle af serierne var beskadiget i noget nær 70%, mens man for andre serie kun havde fået beskadiget et sted imellem 50 til 70 % :o{

Da svenske mj'ere endnu kun har set billeder af de stærkt efterspurgte modeller, så har HELJAN besluttet at sende nogle ganske få modeller til de svenske forretninger, således at de svenske mj'ere har chancen for at se modellerne.


6. juni 2005 Sort, sort uheld...
Af og til kan det være meget svært at være modeltogsproducent, men helt så slemt (som det netop er sket for HELJAN) går det nu heldigvis sjældent.

Iflg. et indlæg fra Nmodell under overskriften "En sorgens dag..." på den svenske portal Modellrallaren berettes det, at de længe ventede svenske vogne fra HELJAN var blevet ramt af en alvorlig transportskade. Da man i sidste uge modtog forsendelsen fra Kina, var ikke mindre end 70% af modellerne blevet svært beskadiget under transporten !

Planerne vedr. de 15 svenske modeller har skiftet lidt, men i begyndelsen af maj måned skulle de have været på markedet.
Efter den kedelige oplevelse med et stort antal beskadigede modeller, vil de svenske vogne tidligst kunne være på markedet til august.

Hos HELJAN har man valgt at sætte en helt ny produktion i gang, og vil således ikke udsende SJ-modellerne, før man er i stand til at levere til alle forhandlerne på samme tid.

Transportskade er ikke et ukendt problem, men hvorledes mere end 70% af en forsendelse bliver ødelagt er lidt af et tankevækkende mysterie.


Lidt opsamling på april og maj måned...
Der har været rimeligt stille mht. nyheder til det danske marked i de seneste 2 måneder (hvilket har passet mig glimende bl.a. pga. et skift / opgradering til en noget drilsk pc).

I løbet af marts / april måned kom der en tankvogn fra DWA-hobby på markedet (omtalt den 21. december 2004).

Et par længe ventede varianter af postvogne dukkede op fra HELJAN, og ved samme lejlighed kom der også en småserie af 2 postvogne (litra DK og Pbh) fra TOG-DILLEN (modellerne kan også findes hos andre forhandlere).

Og med "foræringsprisen" på MA-lyntoget måtte det jo komme på et tidspunkt; småserierne med lyntoget som "Staniolekspres".
Modellerne af Staniol-udgaven er blevet tilbudt fra flere forhandlere landet over, og de fleste kommer formentlig fra den samme jyske klub.

Endelig er der kommet et nyt nummer af LOKOMOTIVET i forretningerne for kort tid siden.
Især artiklerne om de åbne vogne litra PE og PER (i virkeligheden hos privatbanerne samt i model) og om DSBs rutebiler i 1950'erne er inspirerende læsning (men der er meget mere).


28. april 2005 Farvel til Frederiksberg...
Efter mange år på Frederiksberg flyttede SamlerBørsen i slutningen af marts til Rødovre (nærmere bestemt Rødovrevej 210).
I de nye store og lyse forretningslokaler er der god plads til præsentation af det store varesortiment. Skønt man stadig går og pakker ud efter flytningen, så er forretningen atter oppe og køre.


13. april 2005 Prøvestøbninger af litra IB...
Nu er de første prøvestøbninger af litra IB fra hobby trade så kommet til landet til gennemsyn - der er kun nogle ganske få småting at rette.

Modellen vil blive lige så detaljeret som Q-vognene (og måske endda lidt til), så der bliver virkeligt noget at se frem til.

De færdige modeller forventes på markedet i slutningen af 2. kvt. eller i begyndelsen af 3. kvt.

INFO: hobby trade


11. april 2005 Læsestof til mange timer...
Banen nr. 86 ankom hos abonnenterne og burde nu være at finde rundt om i landets mj-forretninger.
Dette nummer er i høj grad præget af legetøjsmessen i februar, og der er fyldige artikler med masser af informationer (samt ikke mindst også mange billeder) af de kommende nyheder på mj-fronten.


Uge 13/14 Lidt opsamling...
Efterfølgende er en lille opsamling på hvad den seneste 1½ ugestid bød på af dansk modelbanenyheder.


31. marts 2005 Så samles der lyntog...
IC5 lyntog fra KM-texI lang tid har man talt om "det", nogle har allerede modtaget det", interessen for "det" har været langt over forventning, og en del er skrevet op til "det". "Det" er DSB portotypelyntoget APO (og senere kendt som IC/5) fra begyndelsen af 1980erne i model i str. H0.
De er tale om et byggesæt (leveres som et 4-vognssæt, men den 5. vogn kan købes "løst") med alle delene vedlagt - dog skal mj'erne selv stå for malerarbejdet af overdelene.

Lyntoget er udviklet af KM Text i samarbejde med 2 forretninger - TRINBRÆTTET HOBBY (vest) og KYSTBANEN (øst) - og det kan kun købes i disse forretninger. Et ½-tog skulle nu være udstillet i de 2 forretninger, således at man se det færdige resultat.

INFO: KM Text
- hvor du kan se flere billeder af (og læse mere om) denne spændende nyhed.


I en tid hvor markedet nærmest oversvømmes af industrimodeller, så er den store interesse for prototypelyntoget kommet en anelse bag på KM Text.
MEN, det er en ret så speciel model, som har haft appeal til danske såvel som udenlandske mj'ere.


4. april 2005 Skal vi have et færdigt ledvogterhus ?...
Tegning af et evt. kommende ledvogterhus fra hobby trade.Ja, det er et godt spørgsmål, og hobby trade ville (via deres forhandlernet) gerne have dit svar på spørgsmålet.

I det stille har man arbejdet med planerne om et ledvogterhus model 1890 - planerne rummer 2 typer m/udhus eller u/udhus.
Man har gjort sig megen umage med at få de rigtige dimensioner på skiferne, musten mv. - ja sågar hængsler på vinduerne.

Tegningerne er for så vidt klar (skal lige have nogle mindre justeringer).
Men er der et marked for et ledvogterhus lige til at sætte på anlægget ?
Prisen vil groft sagt svare til en af firmaets meget detaljerede godsvogne, så den må vel siges at være overkommelig for de fleste - men er interessen / markedet overhovedet tilstede ???


6. april 2005 Der er kommet prøvestøbninger...
Prøvestøbning af litra Pr 908 fra HELJANArbejdet med det næste "løft-i-flok"-projekt fra HELJAN skrider fremad,og man er nu nået så langt, at de første prøveskud af litra Pr foreligger.

Bedømt ud fra de billeder som ligger på firmates hjemmeside, tegner det til at blive endnu en flot model fra vor fynske producent.

INFO: HELJAN - hvor der kan ses lidt flere billeder af litra Pr.

De annoncerede 3 nye litra DH postvogne er i slutningen af uge 14 kommet rundt til landets forretninger.


Ny tankvogn er på vej rundt...
DWA-HOBBY skulle i løbet af ugen have påbeyndt udsendelsen af det seneste "skud" i serien af danske tankvogne - jeg har set den hos en god ven, og den er flot.
SLUT på opsamlingen


28. marts 2005 Et nyhedsbrev af de spændende...
Fra tid til anden (ca. 2 gange om året) udsender TRINBRÆTTET HOBBY et større nyhedsbrev.

Måske har du allerede opdaget det, men for alle andre så er forårsbrevet blevet lagt ud på forretningens hjemmeside for kort tid siden. Så hvis du ikke allerede skulle have opdaget det, så kan du hente det HER.

Nyhedsbrevet er skrevet hen over et par måneder, så nogle af tingene har været i handlen i et stykke tid. Det bliver nyhedsbrevet bestemt ikke ringere af, og der findes meget spændende læsning på de 8 sider; inkl. de seneste danske nyheder.


21. marts 2005 MY 1201 / 1202 til superpris...
Ja, det er lidt svært at fatte, at den seneste model af MY1201 / 1202 fra HELJAN allerede (her nu mindre end 3 måneder på markedet) kan købes med en meget kraftig prisreduktion.

At denne særprægede model overhovedet er kommet på markedet skyldes udelukkende, at den blev lanceret som et "løft-i-flok"-projekt og fremstillet i et begrænset antal.
Trods manglende forudbestillinger valgte HELJAN alligevel at gennemføre projektet i håbet om, at lønsomheden ville indfinde sig på eftersalget i forretningerne i årets første måneder.

Flere årsager bevirkede, at eftersalget ikke blev helt som forventet, og lønsomheden til investering i de kommende projekter udeblev, hvorefter HELJAN valgte at sælge restlageret ud.

Først fra dette øjeblik kom der 'billige' modeller på markedet, men da var HELJAN som sådan ude af projektet.

Markedssituationen er lidt uoverskuelig pt., men de billige modeller kan købes hos TOG-DILLEN samt i flere forretninger landet over.

Nu går salget af de særprægede MY'ere tilsyneladende godt, men da der er tale om et begræset antal, så må det formodes, at de billige modeller snart vil være udsolgt.
Mon ikke, at det stadig vil være muligt at finde modellerne til normalprisen et lille stykke tid endnu hos nogle enkelte af landets forhandlere.
MEN, så vil det også være definitivt slut med disse specielle og meget flotte modeller.



Når en sådan kedelig situation som den med MY 1201 / 1202 opstår, så er det trist for alle involverede parter; producent / forretningerne / "løft-i-flok"-deltagerne samt danske mj'ere i al almindelighed.

Det er forståeligt, at en del "løft-i-flok"-deltagere nok føler sig lidt snydt (et meget mildt udtryk) og overvejer deltagelse fremtidige projekter.
MEN, uden "løft-i-flok" ville modellen (samt mange andre danske modeller) nok slet ikke være kommet på markedet pga. en tvivlsom lønsomhed på det lille danske marked.

Kun hvis "løft-i-flok"-ånden kan bevares intakt, vil vi også i den kommende tid få ægte danske modeller på markedet fra HELJAN.
Hvis mj'erne derimod vælger at "slippe" fremfor at "løfte", så vil HELJAN nok fremover prioritere de mere lønsomme udenlandske markeder.


8. marts 2005 Litra MA til "røverpris"...
Hvis du ikke allerde har anskaffet dig en litra MA fra Roco, så er tiden vist inde nu.

TOG og TEKNO i Aaborg har atter et supertilbud på en dansk model fra Roco.

Denne gang er der tale om lyntoget litra MA i alle 6 katalognumre, og nu kan man erhverve sig et 8-vognssæt til en pris (sådan ca.) for hvad et 4-vognssæt kostede for ganske kort tid siden.

INFO: TOG & TEKNO.


8. marts 2005 H.C. Andersen bydel...
H.C. Andersen året er over os, og i slutningen af måneden vil du således kunne købe en H.C. Andersen bydel - en sampak bestående af 6 huse (220, 461, 462, 464, 465 og 466) fra HELJANs store sortiment af byggesæt.
Det eneste hus som nok falder "en anelse" udenfor i denne bydel er 466 Rembrandt hus.

INFO: HELJAN.


8. marts 2005 Dispolok fra hobby trade...
Her er en lidt overset nyhed fra hobby trade.
På messen i Nürnberg præsenterede firmaet de første modeller af NSB Di4, men man havde skam også andet i "godteposen".

Efter litra MZ vil man gå i gang med en model af NSB Di6 / ME 26. Modellen vil blive produceret i NSB, Dispolok samt Connex design, og den er planlagt til at komme på markedet i slutningen af 2005 eller i begyndelsen af 2006.

Det er en varm nyhed, som de norske mj'ere allerede er begyndt at glæde sig til.


12. februar 2005 Lys over Assens...
Fra tid til anden dukker snakken om jernbanefærge op, og vi har da også allerede fået nogle projekter fra hobby trade, men der skal jo også lidt havnemiljø til.

I Assens har man et fyr fra 1854 stående, og firmaet REAL Modell benyttede lejligheden til at fejre fyrets 150 års fødselsdag ved i slutningen af 2004 at udsende en model af fyret.

Lige inden den årlige Nürnbergmesse har REAL Modell nu udsendt et byggesæt med godsbygningen fra havnen i Assens.
Bygningen har en rampe til godsvogne på den ene side og kan betjene skibene fra den anden side, og den er således utrolig anvendelig til alle mindre havnemiljøer.

REAL Modell og OKT Modelimport har andre spændende nyheder på programmet.

Triangel motorvognen kommer nu i en DSB udgave med åben endeperron - med et suppleringssæt vil det være muligt at bygge den første eller den sidste udgave.
Modellen vil også kunne købes som færdigmodel.

Af andre spændende nyheder må vel siges at være de 3 udgaver af DSB-vingesignaler. Og endelig har man et stopsignal af den slags der blev benytte helt op i 1970erne på ubemandede stationer.


6. februar 2005 I en tid hvor alle tænker på Nürnbergmessen...
I disse dage hvor mange danske mj'ere tænker på årets danske nyheder (de fleste er allerede kendt og kan ses HER), så har "Tog og TEKNO" i Aalborg et supertilbud på en dansk N-maskine.
Der er tale om et stærkt begrænset antal af litra N 202 fra Roco i DC-versionen, og dette stærke tilbud kunne nok få een og anden til at tænke på andet end de kommende danske nyheder.

INFO: TOG & TEKNO.

PS: I løbet af ugen håber jeg at kunne finde ud af hvilke nyheder HELJAN vil præsentere på torsdag i Nürnberg.


31. januar 2005 Flere store Q-vogne...
Hvis du ikke nåede at få anskaffet dig een af de store Q-vogne fra hobby trade, så er der måske stadig en chance.
På baggrund af den store succes med denne vogntype, så besluttede hobby trade meget hurtigt, at man ville køre et enkelt re-run (nymodens ord for genoptryk) af de store Q-vogne.
Modellerne er kommet og har været at finde hos landets forhandlere i den sidste ugestid.

INFO: hobby trade


20. januar 2005 Oppe i Norge...
Ja norske mj'ere glæder sig mere og mere, og flere af dem kan ikke rigtig finde ud af, om de skal have en enkelt eller flere modeller af litra Di4 fra hobby trade.
Prøveskud af Di4 fra hobby tradeNår jeg ser billederne af det 2. prøveskud - hvor farven er på plads sammen med mange detaljer - så kan jeg egentlig godt forstå de norske mj'ere.

hobby trade er nu nået så langt i processen, at der kun skulle være nogle ganske få detaljer tilbage, inden man kan trykke på "Go"-knappen og starte serieproduktionen op.
Det tegner til en succes.


12. januar 2005 Litra CD er kommet...
Ja så er de første af årets annoncerede nyheder fra HELJAN kommet på markedet.

Der er kommet en litra CC med 4 nye driftsnumre - 1118, 1124, 1137 & 1125.

Samtidig er der kommet en "rigtig" nyhed; nemlig litra CD.
Denne model er udsendt med driftsnumrene 1207 & 1208.

INFO: Taastrup Togkælder.


3. januar 2005 Køre- eller Vitrinemodel ?...
Ja så kom de på markedet efter en hel del genvordigheder. Litra MY 1201 / 1202 er landet i Danmark og er på vej ud til mj'erne.
Det er en utrolig flot og korrekt model med detaljerne påsat ved udleveringen og helt afgjort pengene værd, som modellerne i denne særproduktion nu en gang koster !

HELJAN har gjort et stort forarbejde for at få samlet bestillinger ind til de 2 meget specielle MY-modeller, men det synes dog som om man har glemt at fortælle mj'erne noget ret så væsentligt om den nye MY-model - eller også har en del mj'ere glemt/overset HELJAN's generelle produktionsnormer.

Der gik derfor ikke lang tid, før der på NG'en var en debat i gang om modellens køreegenskaber mv.

Af uransagelige årsager (formentlig for at spare lidt penge eller lagerlogistik) benytter HELJAN stadig "unisex"-hjul, uanset om modellen er til AC eller DC.
Og dette kan unægtelig give nogle driftsproblemer på AC-anlæg - især ældre anlæg med Märklin M-skinner.

MEN, HELJAN har længe haft den holdning, at man ikke fremstillede modeller til en skinnetype, som var fremstillet for mere end 50 år siden (Märklin M-skinnen).
En helt klar holdning som mange danske AC-kørere ikke har været helt opmærksom på !

En del mj'ere har det tydeligvis som en del pc-brugere - vejledninger er noget fanden har skabt.
Disse mj'ere vil hurtigt får problemer med den korrekte model med alle detaljerne påsat, men det kan man næppe klandre HELJAN for.

Klik HER og kom til HELJANs hjemmeside hvor du kan læse mere om MY-erne fra Frichs.Læs vejledningen og opdag, at hvis modellen skal køre i kurver med en mindre radie end 420mm, så skal man altså lige pille stigerne i fronten af.

Som mj'er er det skønt, at vi har danske producenter som bestræber sig på at give os korrekte modeller, men hvis prisen for dette, er en begrænsning i de farbare kurveradier, så burde man måske nok gøre lidt mere ud af at fortælle mj'eren om dette på et tidligere tidspunkt, inden de mest ivrige mj'ere begynder at 'snitte' i en model i 3K-klassen.

HELJAN har i øvrigt været utrolig hurtig mht. en opdatering på deres hjemmeside vedr. MY'erne fra Frichs.
Så det var måske en god idé at klikke HER for at se denne opdatering - kig efter i højre side under "NYHEDER".


2. januar 2005 Håndtag på de store Q-vogne...
Måske er denne lille advarsel for sent ude, men....
Hvis du har købt de store Q-vogne (dem uden bremseplatform) som kom i starten af december 2004, så skal du passe meget på de små håndtag. De første vogne ligger meget stramt i æsken, og det er derfor utrolig let at komme til at trykke (og derved ofte knække) det ene håndtag på de flotte modeller.
Hvis det er en model, som du fra tid til anden skal have ud og ind i emballagen igen, så bør du nok en gang for alle skære lidt af styroporen, således at udtagningen samt ilægningen af modellen foregår let.

Håndtagene er een af de meget fint udførte detaljer på modellen, men den tynde plastik er utrolig sart overfor tryk !


Til 2004-nyt del I (jan. - juni).
Til 2004-nyt del II (juli - dec.).

Til top

www.DANSKmodel.dk