Historien


Foto


Annoncer


Oversigt


Die Geschichte

Historien mv.

Opdateret d. 16.8.2015



Pilot modelbiler i 1:87

Periode: 1950/51 - 1962/63 (?).







Hvornår Pilot begyndte at fremstille modelbiler i str. H0 er lidt uklart, men formentlig er denne produktion begyndt omkring 1951 (nogle kilder siger 1950), og mon ikke at man er blevet inspireret af Wiking.

De tyske venner ydede Pilot aktiv starthjælp i form af lån af formværkøjer, og derfor kunne man starte modelbilproduktionen op uden de helt store omkostninger.
Dette betød også, at man allerede fra starten havde en pæn del modeller i sortimentet, og at de tidligste modeller havde stor lighed med Wikings modeller fra slutningen af 1940'erne.

Her ses eksempler på bilmodellerne fra Pilot.


KLIKbart Pilot fremstillede dog også selv formværktøjer til sine modeller som f.eks. GMC 1948 og Chevrolet 1949, og netop disse to modeller benyttede man til mange typer lastbiler.

Bilmodellerne fra Pilot var som de første i Danmark forsynet med metalhjul, og de blev hurtigt meget populære til leg samt til modeljernbanerne.

Der var i begyndelsen af 1950'erne kun få konkurrenter på markedet (heraf var modellerne fra den danske producent Tekno den mest kendte), men i slutningen af årtiet strammede konkurrencen til dels fra Sølco og de af Pilot importerede modelbiler fra Wiking, og dels fra de markant flottere bilmodeller fra LEGO.

Pilot forsøgte at holde trit med konkurrenterne ved bl.a. at male vinduer, kofangere etc. på nogle af modellerne og på lastbilerne blev vinduerne gennembrudte.
Men på sigt var disse tiltag ikke nok, for man kunne ikke fremstille lige så detaljerede modeller som konkurrenterne, så i begyndelsen af 1960'erne ophørte produktionen.



KLIKbart billedeDenne annonce fra LEGETØJS-TIDENDE fra januar 1954 er ret så tankevækkende og har undret mig i utallige år.

Lego havde blot eneforhandlingen af modelbilerne fra Pilot i et enkelt år.
Året efter startede Lego selv en produktion op med modelbiler.

Et tilfælde eller .........?
Tja, det får vi nok aldrig svar på, men tankevækkende er det nu.




Modellerne
Takket være et årelangt samarbejde med firmaet Wiking så kunne Pilot vha. formværktøjer fra Wiking straks fra starten præsentere et meget stort antal bilmodeller - i prislisten fra efteråret 1953 er således nævnt 27 modeller.
Omkring halvdelen af disse modeller er med basis i lånte formværktøjer og har holdt startomkostningerne nede, således at Pilot selv kunne nøjes med med at investere i ganske få værktøjer - som f.eks. til Chevrolet og GMC lastbilen.

I de første par år benyttede man en ret så bred farveskala til modellerne, men vel fra midten af 1950'erne forsvandt det legetøjsagtige præg og farverne til modellerne blev noget mere afdæmpede.


Kendertegn
Kun de færreste af modellerne fra Pilot er i str. H0, og langt de fleste er således fremstillet i str. 1:75 eller 1:90

Personbilerne var indtil omkring 1955/56 (med enkelte undtagelser) uden bund.

Fra omkring 1955/56 fremstilledes modellerne med lukket bund (typisk i grå, men andre farver er også set) og var desuden mærket med bilnavnet som f.eks "FORD ANGLIA", "OPEL KAPTAJN", "RENAULT 4 CV".
Dog blev Rutebilen, USA stationcar samt racerbilerne kun mærket "PILOT"

Ingen regel uden undtagelser, så katl.nr. 207, 238, 239 og 240 blev IKKE mærket med "PILOT"

Hvornår man begynde 'at pynte' på modellerne - ved at male f.eks. kofangere, lygter og vinduer - findes der ingen informationer om, men mon ikke at dette skete omkring 1956/57, hvor konkurrencen fra Lego og Wiking må være blevet mærkbar.
Fra samme tidspunkt skønnes det at Chevrolet og GMC modellerne fik gennembrudte / udstandsede vinduer.

Formentlig omkring 1957/58 forsvinder messinghjulene (som havde været benyttet siden begyndelsen) og modellerne fik sølvfarvede hjul.


Modelvarianter
Igennem årene optræder der forskellige varianter af den samme grundmodel.
Ting som dekorerede (malede) modeller, forskellig farve på vognbunden samt forskellige farver på hjulene er nævnt, men der findes også nogle andre varianter.

Nogle modeller har i en periode en fører og til andre tider kun et rat.
Formentlig skulle der også være modeller med "PILOT" stemplet spejvendt i vognbunden - f.eks. sportsvognene katl.nr. 211 og 223 /1.

Lastbilerne med kort chasis skulle iflg. tyske samlere findes i 3 udgaver:
1) Uden transmissionsblok samt 2 fastgørelsepunkter til de forreste hjul.
2) Med transmissionsblok samt 3 fastgørelsepunkter til de forreste hjul.
3) Som 2) og med tank og "øje" til anhænger.

2) og 3) er konstateret på Chevrolet uden vinduer.



US stationcar findes med vognbund og hjul støbt udi et i plastik.



Maserati raceren findes med andre hjul - disse er også set på modeller fra Lego - og den er formentlig fremstillet i Norge.


Emballage
Den eneste emballage, som jeg er stødt på igennem årene, det er den her viste med 1 speedbåd på en trailer.

Modeller fra omkring 1956/57 kunne være blevet solgt i en tilsvarende emballage - men dette er kun en formodning og ikke en konkret viden.

Af en norsk prisliste - formentlig fra omkring 1957 - fremgår det, at forretningerne kunne købe nogle pakninger med 24 assorterede modeller fordelt på fra 3 til 6 forskellige modeller i hver pakning.
Der var i alt 7 serier (den ene serie bestod udelukkende af bensinstandere) samt 1 pakning med 20 stk. assorterede racerbiler. Endelig fandtes der en pakning med 12 stk. garager samt en "bilpark" med 6 forskellige biler samt en bensinstander.
Til præsentation af modellerne kunne forhandlerne købe et udstillingsdisplay.

Der kendes også til et udstillingsdisplay fra omkring 1959 eller 1960 med hele modelsortimentet - et billede af dette findes i "Modell-Auto ZEITSCHRIFT" nr. 9 fra 1993.


Kataloger / katalognumre
Det var dyrt at fremstille illustrerede kataloger, så der kendes kun til to kataloger fra Pilot, og disse stammer helt tilbage fra 1930'erne og indeholder oplysninger om programmet af skibe i bly samt havneanlæg.

For modelbilernes vedkommede kendes der til et par prislister med bl.a. katalognumre, men desværre er kun en enkelt af disse forsynet med et årstal.

Det eneste kendte "katalog" med illustrationer er et par sider fra "ROM & CO."s store katalog fra 1958 - på disse sider kan man se 27 modeller.

Det kan derfor være svært at tidsbestemme de enkelte af de ialt ca. 60 forskellige modeller sikkert.

Det gør det bestemt ikke lettere, at nogle af katalognumrene (f.eks. katl.nr. 204, 206, 223 og 224) er blevet genbrugt til andre modeller - dette kan ses af prislisterne.
Ved andre katalognumre kan der findes 3 - 4 modeller med forskellig basis- / grundmodel som Fiat, Dodge, Chevrolet og GMC.

Alt i alt er det således en umulig opgave at give det korrekte tidspunkt for de enkelte modellers fremkomst samt periode på markedet.

Ja, mht. Chevrolet og GMC modellerne kan der formentlig også have være tale om et samtidigt salg af disse på de samme katalognummer.

For nogle af de seneste modeller findes der ingen oplysninger om katalognumre.
Kendskabet til disse modeller skyldes således udelukkende samlernotater.


Modeloversigt/-er
For modelbilerne fra f.eks. Lego og Wiking findes der trykte model-oversigter samt hjemmesider med modellerne fra disse producenter.
Mht. modellerne fra Pilot så findes der kun sparsom information om disse.

Inspireret af et opslagsværk om modellerne fra Wiking forsøgte jeg i 1990 at lave et tilsvarende om modellerne fra Pilot og fik dengang stor hjælp af modelbilsamlere.

Desvære blev det grundet manglende modeller, fototeknik samt manglende computerkraft i 1990 kun til et udkast dengang.
Dette udkast har så været til inspiration samt hjælp til denne hjemmeside, således at det endelig skulle være muligt for samlere af Pilot modelbilerne samt andre interesserede at finde brugbare informationer her 50 år efter produktionens ophør.


Eksport
Som andre danske producenter af modelbiler og -tog så havde også Pilot eksport til Norge samt formentlig også til Sverige (hvor man også fik støbt nogle ting).
Der kendes til 2 norske engros prislister, og især den ene er på flere måder ganske interssant, da navnet "NOR LEK" *) er påført denne.

I Norge havde man ret så strenge told-restriktioner i mange år efter WW II, så formentlig blev nogle af modellerne til dette marked derfor fremstillet i Norge.

Disse kunne f.eks. være modellerne med katl.nr. 218 - 220 som er med plasthjul støbt sammen med vognbunden.
På den norske prisliste er der med håndskrift tilføjet "ny form" ud for netop disse 3 modeller.

*) "NOR LEK" er også kendt som distributør af Longs modeller på det norske marked og har formentlig samarbejdet med flere andre af tidens danske producenter.

Tilføjet februar 2017:
Jeg er ved at bearbejde nogle informatoner om de norske Pilot modeller og vil på et tidspunkt præsentere disse - evt. som en særlig side.

Indtil dette arbejde er færdigt, så vil jeg i modeloversigten markere modeller fra Norge med dette -


PILOT / Wiking
Pilot havde i mange år en tæt kontakt til den tyske producent Wiking, og der har været en udveksling af formværktøjer til skibs- såvel som bilmodeller, og der er således tale om en stor lighed ved flere af disse modeller.

I og for sig ret så bemærkelsesværdigt at den danske producent havde et samarbejde med den tyske ditto, men allerede i begyndelsen af 1930'erne opstod der et venskab imellem grundlæggeren af Pilot (Henning Cortsen) og grundlæggeren af Wiking (Friederich Peltzer), og dette mangeårige venskab var forklaringen på samarbejdet.





Hvis du vil læse lidt mere generelt om firmaet og nogle af de andre ting fra dette, så kan du klikke HER.





Kilder:

87thscale Et utroligt godt sted med informationer om bilmodeller i 1:87.
Desværre IKKE opdateret siden 2008.

Modell-Auto ZEITSCHRIFT *) Det eneste sted med informationer om Pilots bilmodeller inkl. et væld af billeder (bl.a. Olaf Hermansen var bidragyder).

Poul Beck Samler af Pilot hvorfra jeg i 1990 modtog en del informationer - bl.a. katalognumre mv. - om modelbilerne.

John Hansen Fra hvem jeg igennem årene fik en del informationer samt materiale om Pilot.

Olaf Hermansen Bl.a. samler af modelbiler inkl. en fin samling af modeller fra Pilot.

LEGETØJS-TIDENDE **) Annoncer samt modelomtaler.

Torben Plagborg Samler af modelbiler.

Samt egen samling og arkiv,
  
  
Bemærkning fra 2024.
  *) se MAZ 1992/6, 1992/7, 1992/8 & 1992/9.
**) et månedsblad for danske legetøjshandlere - 1935-1980



Links:

87thscale http://www.87thscale.info/pilot.htm
Modell-Auto ZEITSCHRIFT http://www.verlag-fiedler.de/httpdocs/

Pilot Model Ships
from Denmark
http://www.freewebs.com/mitchc4/linksandinformation.htm
Bemærk linket virker IKKE i 2024.
PILOT-Modeller ***) http://www.pilotmodeller.dk/
  
Opdateret d. 25.8.2024
Forum Alte Modellbahnen Tysk forum med en tråd med Pilot modelbiler
  
***)


"PILOT-Modeller samleren" er en kreds af samlere, der samler på PILOTs produktion fra 1930 til 1974 af miniatureskibsmodeller, flyvemaskiner, blytog, trafik miniature, militærminiature og en del andre hobbyting.
Til top

www.DANSKmodel.dk